• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تدریس الگوی چرخه‌ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه‌ی هفتم

    (ندگان)پدیدآور
    ناعمی, علی محمدکریمی, علیفقیهی, سمانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    860.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر الگوی چرخه‌ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده­گرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانش­آموزان انجام شد. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی‌ از نوع طرح­های پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پـژوهش شامل دانش­آموزان دخـتر پایۀ هفتم سبزوار در سـال تحصیلی 95- 1394 بود. تعداد 56 دانش­آموز به روش نمونه­گیری در دسترس به­عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش 14جلسه 70 دقیقه­ای با روش تدریس الگوی چرخه‌ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده­گرایی و گروه کنترل به شیوه‌ی مرسوم آموزش دیدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه­های انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران،1992) و خلاقیت عابدی (1372) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که الگوی چرخه‌ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر افزایشانگیزش تحصیلی، خلاقیت و مؤلفه‌های آن شامل سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف‌پذیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است (01/0>P). نتیجه­گیری: بر اساس نتایج حاصل، می­توان از ارائه مداخله‌ی مبتنی بر الگوی چرخه‌ی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده­گراییبرای افزایش انگیزش تحصیلی، خلاقیت و مؤلفه‌های آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف‌پذیری) در کلاس‌های درسی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    الگوی چرخه‌ی یادگیری
    رویکرد سازنده‌گرایی
    انگیزش تحصیلی
    خلاقیت

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.
    استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
    کارشناس ارشد مشاوره، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.15799.1730
    https://asj.basu.ac.ir/article_3362.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416700

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب