تأثیر تدریس الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی هفتم
(ندگان)پدیدآور
ناعمی, علی محمدکریمی, علیفقیهی, سمانهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان انجام شد. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پـژوهش شامل دانشآموزان دخـتر پایۀ هفتم سبزوار در سـال تحصیلی 95- 1394 بود. تعداد 56 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش 14جلسه 70 دقیقهای با روش تدریس الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی و گروه کنترل به شیوهی مرسوم آموزش دیدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران،1992) و خلاقیت عابدی (1372) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر افزایشانگیزش تحصیلی، خلاقیت و مؤلفههای آن شامل سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است (01/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، میتوان از ارائه مداخلهی مبتنی بر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگراییبرای افزایش انگیزش تحصیلی، خلاقیت و مؤلفههای آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری) در کلاسهای درسی استفاده کرد.
کلید واژگان
الگوی چرخهی یادگیریرویکرد سازندهگرایی
انگیزش تحصیلی
خلاقیت
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
کارشناس ارشد مشاوره، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.
شاپا
2423-79062423-7620




