• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اعتباریابی و رواسازی نسخه‌ی تجدیدنظر شده‌ی پرسشنامه‌‌ی هدف پیشرفت در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    شکری, امیدتمیزی, نوشینعبد الله پور, محمد آزادتقوایی نیا, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    440.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روان­سنجی نسخه‌ی تجدیدنظر شده‌ی پرسشنامه‌ی هدف پیشرفت (AGQ-R؛ الیوت و مورایاما، 2008) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به AGQ-R و نسخه‌ی جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) پاسخ دادند. به‌منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش­های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و به‌منظور بررسی همسانی درونی AGQ-R از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به‌منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. یافته ­ها: نتایج تحلیل مؤلفه­های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که AGQ-R از چهار عامل هدف تسلط‌مدار اجتنابی، هدف تسلط­مدار گرایشی، هدف عملکردی اجتناب­مدار و هدف عملکردی گرایش­مدار تشکیل شده است. شاخص­های برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم­افزار AMOS، وجود این عوامل چهارگانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی به‌طور تجربی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی AGQ-R برای هدف تسلط­مدار اجتنابی، تسلط­مدار گرایشی، هدف عملکردی اجتناب­مدار و هدف عملکردی گرایش­مدار به‌ترتیب برابر با 88/0، 85/0، 77/0 و 77/0 به‌دست آمد. نتیجه­ گیری: در مجموع،نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که AGQ-R برای سنجش مفهوم اهداف پیشرفت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
    کلید واژگان
    روایی عاملی
    تحلیل مؤلفه‌های اصلی
    تحلیل عاملی تأییدی
    نسخه‌ی تجدیدنظر شده‌ی هدف پیشرفت

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
    کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://asj.basu.ac.ir/article_1267.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416691

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب