اعتباریابی و رواسازی نسخهی تجدیدنظر شدهی پرسشنامهی هدف پیشرفت در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
شکری, امیدتمیزی, نوشینعبد الله پور, محمد آزادتقوایی نیا, علینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخهی تجدیدنظر شدهی پرسشنامهی هدف پیشرفت (AGQ-R؛ الیوت و مورایاما، 2008) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به AGQ-R و نسخهی جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روشهای آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی AGQ-R از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. یافته ها: نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که AGQ-R از چهار عامل هدف تسلطمدار اجتنابی، هدف تسلطمدار گرایشی، هدف عملکردی اجتنابمدار و هدف عملکردی گرایشمدار تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرمافزار AMOS، وجود این عوامل چهارگانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی بهطور تجربی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی AGQ-R برای هدف تسلطمدار اجتنابی، تسلطمدار گرایشی، هدف عملکردی اجتنابمدار و هدف عملکردی گرایشمدار بهترتیب برابر با 88/0، 85/0، 77/0 و 77/0 بهدست آمد. نتیجه گیری: در مجموع،نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که AGQ-R برای سنجش مفهوم اهداف پیشرفت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
کلید واژگان
روایی عاملیتحلیل مؤلفههای اصلی
تحلیل عاملی تأییدی
نسخهی تجدیدنظر شدهی هدف پیشرفت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتیکارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج
شاپا
2423-79062423-7620




