اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
قنبری طلب, محمدفولاد چنگ, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم متوسطه اول است.
روش: پژوهش حاضر به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه اول در سال تحصیلی 93- 1392 در شهرستان لردگان بود که از میان آنان 64 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند، از این تعداد 32 نفر به روش تصادفی در گروه آزمایش و 32 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و سالانووا و اسچفلی (١٩٩٧) و معدل دانشآموزان بود.
یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و نرمافزار SPSS _18 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی شد (P
کلید واژگان
راهبردهای شناختیفرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
شاپا
2423-79062423-7620




