مقایسه میزان بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده براساس طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده
(ندگان)پدیدآور
استوار, نگارحسینی نسب, داودلیوارجانی, شعلهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: بیانضباطیهای کلاسی دانشآموزان یکی از عوامل منفی مؤثر بر بازدههای تحصیلی در کلاسهای درس است. روش: این پژوهش با هدف مقایسه میزان انواع رفتارهای بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده براساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده انجام شد. برای تشکیل خوشههای دانشآموزان براساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده از روش چندمیانگینی در بین یک گروه 360 نفری از دانشآموزان دختر پایه دهم شهر تبریز استفاده شد. یافتهها: بر طبق معیارها، خوشهبندی دانشآموزان به دو خوشه بیشترین تمایز را داشت. دانشآموزان خوشه یک با بیشترین تعداد نسبت به خوشه دوم، میانگینهای بالاتری در تمامی طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه دارند درحالیکه در مؤلفههای عملکرد خانواده افراد این خوشه میانگینهای پایینتری داشتند. نتیجهگیری: همچنین طبق نتایج یک آزمون MANOVA مشخص شد که دانشآموزان خوشه یک میانگینهای بالاتری در هر پنج نوع از رفتارهای بیانضباطی دارند. یافتههای این پژوهش بر اهمیت توجه به مؤلفههای خانوادگی و طرحوارههای دانشآموزان بر بدرفتاریهای آنها تأکید میکند.
کلید واژگان
رفتارهای بیانضباطیمدیریت کلاسی
اولیه
عملکرد خانواده
تحلیل خوشهای
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2423-79062423-7620




