• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 7, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ الاسلامی, علیخاکدال قوجه‏‌بیگلو, سعیدسیداسماعیلی قمی, نسترن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    674.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی­های روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونه­ای از دانش­آموزان ایرانی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مدارس دوره­ی متوسطه­ی دوّم شهر پارس‏آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 1396 تشکیل می­دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 303 دانش­آموز به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش­آموزان در مدرسه (2014) جمع‏آوری شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمره­ی دانش‏آموزان در خرده‏مقیاس­های فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خرده‏مقیاس‏های، مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش­آموزان در مدرسه (استقلال، ارتباط و شایستگی) رابطه‏ی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم­ کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمره­ی کل و خرده‏مقیاس­های آن، مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: بنابراین براساس یافته‏های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه­های دانش­آموزان ایرانی از ویژگی‏های روان‌سنجی کافی برخوردار است.
    کلید واژگان
    فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه
    رضایت از مدرسه
    عاطفه در مدرسه

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
    کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.18249.1904
    https://asj.basu.ac.ir/article_3204.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416679

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب