بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, علیخاکدال قوجهبیگلو, سعیدسیداسماعیلی قمی, نسترننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 303 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (2014) جمعآوری شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خردهمقیاسهای، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (استقلال، ارتباط و شایستگی) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی کافی برخوردار است.
کلید واژگان
فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسهرضایت از مدرسه
عاطفه در مدرسه
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2423-79062423-7620




