نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو روانی- اجتماعی کلاس درس دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
ویسکرمی, حسنعلیخلیلی گشنیگانی, زهراعالی پور, کبریعلوی, زینبنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس درس و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 8700 نفر در شهر خرمآباد بود که تعداد 385 نفر از آنان به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و بر اساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002)، جو روانی اجتماعی کلاس درس فرایزر و همکاران (1995) و بهزیستی تحصیلی تومینن سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آلفای کرونباخ، مدل معادلات ساختاری، تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار Amos مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. ارزیابی مدل پژوهش با استفاده از شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که جو روانی اجتماعی کلاس درس تأثیر مثبت و معناداری بر اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دارد، همچنین اشتیاق تحصیلی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی تحصیلی دارد، اما اشتیاق تحصیلی بین جو روانی- اجتماعی کلاس درس و بهزیستی تحصیلی میانجیگری نمیکند و فرضیه مربوطه تأیید نگردید (05/0
کلید واژگان
اشتیاق تحصیلیبهزیستی تحصیلی
جو روانی- اجتماعی کلاس
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
شاپا
2423-79062423-7620




