• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کمک طلبی و تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان مشروطی

    (ندگان)پدیدآور
    تقوایی نیا, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    525.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کمک طلبی و تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان مشروطی دانشگاه یاسوج انجام شد. روش:  طرح پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. در راستای هدف پژوهش از جامعه دانشجویان مشروطی دانشگاه یاسوج، 40 دانشجو با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و در مرحله بعد به‌طور تصادفی به دو گروه متشکل از گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) اختصاص یافتند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفت. فرایند جمع‌آوری داده‌ها در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با مقیاس کمک طلبی ریان و پینتریچ (۱۹۹۷) و مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی سواری (1390) برای همه شرکت‌کنندگان در دو گروه انجام گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با تحلیل کوواریانس توسط نرم‌افزار SPSS-21 انجام گرفت. یافته­ها: یافته‌ها نشان داد که بین کمک طلبی و تعلل‌ورزی تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که راهبردهای فراشناختی یک برنامه آموزش مؤثر برای افزایش کمک طلبی و کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی میان دانشجویان مشروطی است و این مداخله آموزشی با اصلاح عقاید زیربنایی دانشجویان نقش مؤثری در بهبود کمک طلبی و کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی آن‌ها دارد.
    کلید واژگان
    کمک طلبی تحصیلی
    تعلل‌ورزی تحصیلی
    راهبردهای فراشناختی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.16042.1744
    https://asj.basu.ac.ir/article_2529.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416658

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب