تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کمک طلبی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان مشروطی
(ندگان)پدیدآور
تقوایی نیا, علینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کمک طلبی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان مشروطی دانشگاه یاسوج انجام شد. روش: طرح پژوهش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. در راستای هدف پژوهش از جامعه دانشجویان مشروطی دانشگاه یاسوج، 40 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در مرحله بعد بهطور تصادفی به دو گروه متشکل از گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) اختصاص یافتند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفت. فرایند جمعآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس کمک طلبی ریان و پینتریچ (۱۹۹۷) و مقیاس تعللورزی تحصیلی سواری (1390) برای همه شرکتکنندگان در دو گروه انجام گرفت. دادههای جمعآوریشده با تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار SPSS-21 انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین کمک طلبی و تعللورزی تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که راهبردهای فراشناختی یک برنامه آموزش مؤثر برای افزایش کمک طلبی و کاهش تعللورزی تحصیلی میان دانشجویان مشروطی است و این مداخله آموزشی با اصلاح عقاید زیربنایی دانشجویان نقش مؤثری در بهبود کمک طلبی و کاهش تعللورزی تحصیلی آنها دارد.
کلید واژگان
کمک طلبی تحصیلیتعللورزی تحصیلی
راهبردهای فراشناختی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوجشاپا
2423-79062423-7620




