تدوین پرسشنامه جامع گریت و تأثیر آن در یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی
(ندگان)پدیدآور
عبادی, سامانویسی, هیواخاکسار, زهرانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با توجه به اهمیت گریت برای یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری دقیق و مناسب جهت سنجش گریت برای زبانآموزان میباشد. روش: روش این پژوهش با توجه به اهداف آن توصیفی بوده است که با لحاظ جامعهی آماری مدرسان و زبانآموزان ایرانی در مؤسسات زبان شهرهای تهران و همدان صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه گریت به زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم، با توجه به تعاریف سازه، فهرستها، طبقهبندیها و پژوهشهای پیشین طراحی شده است. یافتهها: برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیلهای تأییدی و اکتشافی با استفاده از نمودار اسکری، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری کایسر میراولکین، تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود 4 مقیاس "تلاش سخت برای یادگیری زبان انگلیسی"، "علاقه به یادگیری زبان انگلیسی"، "تمرین زیاد برای یادگیری زبان انگلیسی" و "داشتن هدف برای یادگیری زبان انگلیسی" بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (833/0) و مقیاسهای؛ تلاش (78/0) علاقهمندی (84/0) تمرین (81/0) هدفمندی (82/0) بهدست آمده است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت پرسشنامه گریت در شرایط کنونی EFL در ایران ابزاری معتبر، با روایی بالا برای کاربرد در پژوهشهای آموزشی، زبانشناختی و روانزبانشناسی است.
کلید واژگان
گریتیادگیری
سنجش
اعتبارسنجی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازیاستادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازی
دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه رازی
شاپا
2423-79062423-7620




