رابطه راهبرد خودنظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
رضایی, اکبررحیمی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین راهبرد خودنظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبکهای تصمیمگیری دانشجویان انجام شد. روش: این مطالعه بر روی 379 دانشجو (219 مرد و 160 زن) که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از میان کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز انتخاب شده بودند انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا توسط کارشناسان تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفایکرونباخ بهترتیب 81/0 و 83/0 و 76/0 برآورد گردید تحلیل دادهها با نرمافزار spss و به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. یافتهها: براساس نتایج، راهبردخودنظمدهی فراشناختی، پیشبینیکننده مثبت و خوبی برای سبک تصمیمگیری عقلایی میباشد. همچنین راهبرد خود نظمدهی فراشناختی، سبک تصمیمگیری آنی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت اجتنابی بهصورت منفی و معکوس سبک تصمیم عقلایی را پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت تبحری، سبک تصمیمگیری شهودی و اجتنابی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت عملکردی پیشبینی کننده معنیداری برای سبکهای تصمیمگیری نبود. نتیجهگیری: بنا به اهمیت راهبرد خود نظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت، تقویت این راهبرد و اهداف در دانشجویان میتواند در بهکارگیری سبک تصمیمگیری مناسب و پرهیز از سبک تصمیمگیری نامناسب نقش مهمی داشته باشد.
کلید واژگان
راهبرد خودنظمدهی فراشناختیسبکهای تصمیمگیری
اهداف پیشرفت
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنوردانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
شاپا
2423-79062423-7620




