تأثیر برنامه آموزشی تقویت توجه و ادراک حسی- حرکتی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
حسین خانزاده, عباسعلیشجاعی, ستارهامیری, پرینازسعید صادقی, سعید صادقیآزادیمنش, پگاهآزادیمنش, صبانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیینتأثیر برنامه آموزشی تقویت توجه و ادراک حسی - حرکتی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همهی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند، بهطوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش برنامه آموزش تقویت دقت و توجه و ادراک حسی - حرکتی را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. برای گردآوری دادهها از آزمون استانداردشده کی- مت و مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین نمرات استاندارد ریاضی و خردهمقیاسهای آن در گروه آزمایش بهبود یافته است (01/0P
کلید واژگان
تقویت توجهادراک حسی- حرکتی
عملکرد ریاضی
دانشآموزان
ناتوانی یادگیری ریاضی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلاناستادیار بخش آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
کارشناسی مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه
شاپا
2423-79062423-7620




