بررسی تأثیر روش تدریس تفحّص گروهی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
جعفری ثانی, حسینحجازی, زهراجعفری ثانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش روش تدریس تفحّص گروهی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش: در این پژوهش از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش با روش تدریس تفحص گروهی، آموزش داده شد و گروه کنترل متغیری را دریافت نکردند. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطهی ناحیه 6 آموزش و پرورش مشهد بود. از میان آنان 51 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند و سپس 26 نفر به روش تصادفی در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامهی سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون، راتاتوری و هلسل پاسخ دادند. ضریب پایایی این آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ در پیشآزمون 79/0 و در پسآزمون 95/0 بهدست آمد. یافتهها: دادههای جمعآوریشده با کمک آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند متغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد میانگین گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون تفاوت چندانی ندارد، اما در پسآزمون، میانگین گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیشآزمون، تفاوت مشاهدهشده بین نمرات رشد مهارتهای اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل معنادار بود (001/0 >P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش با استفاده از روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان بهطور کلّی و مؤلفهی مهارت اجتماعی مناسب، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان تأثیر داشته و سبب بهبود این مؤلفهها شده است. لذا این پژوهش استفاده از الگوهای اجتماعی همچون روش تدریس تفحص گروهی را بهمنظور بهبود مهارتهای اجتماعی پیشنهاد میکند.
کلید واژگان
روش تدریستفحّص گروهی
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2423-79062423-7620




