نظریه عصب-روانشناختی بینایی رنگ در عمل: تسهیل توانبخشی عصب-روانشناختی نارساخوانی بر اساس آموزشهای عصب-روانشناختی
(ندگان)پدیدآور
کوتى, الهامشهسوارانی, امیرمحمدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه زندگی فردی و اجتماعی یادگیری است. امروزه اختلالات یادگیری به عنوان مانعی مهم در راه پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد تلقی میشوند. هدف این پژوهش بررسی سودمندی نظریهی عصب-روانشناختی بینایی رنگ بر توانبخشی نارساخوانی بود. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، 30 دانشآموز دختر و پسر دارای نارساخوانی به صورت نمونهگیری هدفمند با جایگزینی تصادفی به تساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. هر دو گروه در 12 جلسهی 45 دقیقهای آموزش به روش آگاهی واج شناختی شرکت کردند؛ تفـاوت گروه آزمایش در مـبتنی بودن آمـوزش بر نظـریـهی عصب-روانشناختی بینایی رنگ بود. ابزارهای سنجش شامل WISC-R و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) بود. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها به روش کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) نشان داد که گروه آزمایش در میزان بهبود خواندن، پیشرفت بهتر معناداری نسبت به گروه کنترل داشت. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش مشخص ساختند که نظریه عصب-روانشناختی بینایی رنگها نقش سودمندی در بهبودی نارساخوانی کودکان دبستانی دارد. محدودیتها، گستره عمل و چشماندازهای آتی ناشی از استفاده از این رهیافت مهم در کمک به بهبود پیشرفت تحصیلی و افزایش اندازه اثر رواندرمانی و توانبخشی عصب-روانشناختی موردبررسی قرار گرفت.
کلید واژگان
اختلالات یادگیرینارساخوانی
نظریهی عصب-روانشناختی بینایی رنگها
آگاهی واج شناختی
توانبخشی عصب-روانشناختی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازاستادیار انستیتو علوم روانی-زیستی-اجتماعی-اقتصادی، تهران
شاپا
2423-79062423-7620
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر حافظه-کاری و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی
استادپور, مهسا؛ عمادیان, علیا؛ فخری, محمدکاظم (2024-05-01)مقدمه: باتوجه به افزایش آمار کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی نسبت به سالهای گذشته و نیز نیاز جامعه مبنی بر داشتن اطلاعات درست و دقیق علمی پیرامون این اختلال، ضروری است تا با انجام پژوهش و بررسیهای دقیقتر در ...
-
تأثیر تمرینات مقاومتی بر کارکردهای حسی- حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی
شیخ, محمود؛ هاشمی, ایوب؛ داوده, شیما (2018-09-01)اختلال هماهنگی تحولی سبب ایجاد اختلال در هماهنگی حرکتی کودکان و هماهنگی حرکتی ضعیف نیز سبب بروز مشکلات روانشناختی در این کودکان میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات منتخب مقاومتی بر کارکردهای حسی- حرکتی پسران ...
-
ارزیابی عصبروانشناختی شاخصهای عملکرد نواحی پرهفرونتال مغز در بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد در مقایسه با گروه کنترل
اختیاری, حامد؛ اختیاری, حامد؛ جنگوک, پرستو؛ جنگوک, پرستو؛ جنتی, علی؛ جنتی, علی؛ صحرائیان, علی؛ صحرائیان, علی؛ مکری, آذرخش؛ مکری, آذرخش؛ لطفی, جمشید؛ لطفی, جمشید (سیدعلی نقی خرازی, 2007-07-01)هدف: اختلالات شناختی با شیوعی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مهمترین عامل در ازدستدادن کار و خانهنشینشدن بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد (MS) میباشند. در چند دهه گذشته نقش آزمونهای ارزیابی روانشناختی در شناسایی این اختلالات ...




