فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
مصرآبادی, جوادعرفانی آداب, الهامنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: وجود تحقیقات متعدد و گاه متناقض در حوزه روابط بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی لزوم انجام یک پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تأکید قرار میدهد. این پژوهش به روش فراتحلیل با هدف تعیین اندازه اثر ترکیبی رابطه بین راهبردهای یادگیری با شاخصهای پیشرفت تحصیلی انجام گرفت. روش: جامعه آماری این فراتحلیل به تحقیقات در دسترس مرتبط با رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در داخل کشور مربوط میشد که در بین سالهای 1369 تا 1389 منتشر شده بودند. بر اساس ملاکهای تعریف شده ورود و خروج تحقیقات اولیه و نیز تحلیل حساسیت 270 اندازه اثر از تقریباً 105 تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: با عنایت به نتایج بررسی ناهمگنی، مدل اثرات تصادفی مناسب تشخیص داده شد که اندازه اثر ترکیبی رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی براساس معیار کوهن بزرگ بهدست آمد (63/0). همچنین نتایج نشان داد که اندازه اثر راهبردهای شناختی-فراشناختی بزرگتر از اندازههای اثر جداگانه است. پژوهشهای تفاوتی نیز دارای اندازههای اثر بزرگتری نسبت به پژوهشهای همبستگی بودند. بهعلاوه اندازه اثر رابطه بین متغیرها در بین دختران دو برابر اندازه اثر پسران بود. همچنین بخشی از نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین اندازه اثر در تحقیقاتی با متغیرهای وابسته حل مسأله، درک مطلب و علوم دیده شده است تا با نمره کلی پیشرفت تحصیلی و یا یک متغیر نامشخص. نتیجه گیری: بهطورکلی میتوان گفت راهبردهای یادگیری از هر نوع که باشد (شناختی یا فراشناختی) و در همه پژوهشها (آزمایشی یا همبستگی) در همه یادگیرندگان (دختران و پسران) بر میزان یادگیری آنها در دروس مختلف (علوم، حل مسأله، درک مطلب و ...) تأثیر زیادی دارد.
کلید واژگان
فراتحلیلراهبردهای یادگیری
راهبردهای شناختی و فراشناختی
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
شاپا
2423-79062423-7620




