• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه صفات شخصیت، سبک های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک

    (ندگان)پدیدآور
    حبیب الهی, سعیدحسینی, طیبهطیبی چوبری, مرتضیعاشوری, جمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    571.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهم­ترین آنها صفات شخصیت، سبک­های یادگیری و راهبردهای یادگیری هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط صفات شخصیت، سبک­های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش همه دانش­آموزان پایه اول دبیرستان شهر پیشوا بودند. برای انجـام ایـن پژوهش 200 دانـش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. همه شرکت­کنندگان پرسشنامه صفات شخصیت، آزمون گروهی اشکال نهفته و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را تکمیل کردند. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که میان پذیرش، وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه، سازمان­دهی و خود نظم­دهی فراشناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و میان روان رنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطه­ی منفی و معنادار وجود دارد. وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظم­دهی فراشناختی 53 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. سهم وظیفه­شــناسی در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود.  نتیجه ­گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که استفاده از وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظم­دهی فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس فیزیک می­شود.
    کلید واژگان
    صفات شخصیت
    سبک های یادگیری
    راهبردهای یادگیری
    پیشرفت تحصیلی
    فیزیک

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خوزستان
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://asj.basu.ac.ir/article_878.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416573

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب