رابطه صفات شخصیت، سبک های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک
(ندگان)پدیدآور
حبیب الهی, سعیدحسینی, طیبهطیبی چوبری, مرتضیعاشوری, جمالنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهمترین آنها صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش همه دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر پیشوا بودند. برای انجـام ایـن پژوهش 200 دانـشآموز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامه صفات شخصیت، آزمون گروهی اشکال نهفته و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را تکمیل کردند. یافته ها: یافتهها نشان داد که میان پذیرش، وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه، سازماندهی و خود نظمدهی فراشناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و میان روان رنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظمدهی فراشناختی 53 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. سهم وظیفهشــناسی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که استفاده از وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظمدهی فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس فیزیک میشود.
کلید واژگان
صفات شخصیتسبک های یادگیری
راهبردهای یادگیری
پیشرفت تحصیلی
فیزیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خوزستانکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
شاپا
2423-79062423-7620




