مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی
(ندگان)پدیدآور
فرهادی, علیموحدی, یزدانخرازی نوتاش, هانیهلشنی, آرزومحمدزاده گان, رضانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است، که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان با دانشآموزان عادی بود.
روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسشنامههای باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفههای باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P
کلید واژگان
باورهای فراشناختینگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستاندانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
شاپا
2423-79062423-7620




