تأثیر ابعاد فلسفه ذهنی بر تصمیمگیری مدیران شهرداری شیراز
(ندگان)پدیدآور
بیرجندی, حمیدمنصورآبادی, علیرضافتحی, زهراراضی, محمدعلینوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ذهنیت فلسفی نوعی منش فکری است که سبب بهبود تصمیمگیری مدیران میگردد و به افراد دانش و بینشی میدهد که بتوانند در برخورد با مسائل، آنها را بهطور صحیح حل نموده. فرد دارای ذهن فلسفی خصوصیاتی را نشان میدهد که ممکن است در سه بعد مرتبط، یعنی جامعیت، تعمق و انعطافپذیری گروهبندی شوند. این پژوهش بهمنظور آگاهسازی مدیران از جایگاه و نقش خاص ذهنیت فلسفی در حل مسائل میباشد. بدین منظور 66 نفر از مدیران شهرداری شیراز بهعنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری به ترتیب شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی و پرسشنامه سبک تصمیمگیری مدیران بر اساس طیف لیکرت است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش و تصمیمگیری در مورد رد یا تائید فرضیهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیشبینی تأثیر هر یک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر تصمیمگیری مدیران از رگرسیون چند متغیره استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که سه بعد فلسفه ذهنی یعنی جامعیت تعمق و انعطافپذیری بر تصمیمگیری مدیران تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین میتوان انتظار داشت با افزایش ذهنیت فلسفی مدیران نحوه تصمیمگیری مدیران بهبود یابد. همچنین جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین و تعمق ذهنیت فلسفی کمترین تأثیر را بر نحوه تصمیمگیری مدیران شهرداری شیراز دارد.
کلید واژگان
ذهنیت فلسفیجامعیت
تعمق
انعطافپذیری
تصمیمگیری مدیران
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
شهرداری شیرازسازمان پدید آورنده
دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرماندانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، واحد بین الملل خلیج فارس
دانشجوی دکتری حسابداری،دانشگاه شهید باهنر کرمان
کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضاء




