استعارة مفهومی و مسئلة زیادت وجود بر ماهیت در فلسفة اسلامی
(ندگان)پدیدآور
اکبری, رضاایمانپور, منصورمومنی, سیدعلی
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مبحث زیادت وجود بر ماهیت، نخستینبار در آثار فارابی پا به عرصة مباحث متافیزیکی نهاده و در فلسفة ابنسینا جایگاهی رفیع یافته است. تعبیر «عروض وجود بر ماهیت»، که نخستینبار ابنسینا آن را برای تبیین این رابطه به کار برده است، فیلسوفان پس از وی را دچار ابهامهایی کرده و در این میان عدهای را بر آن داشته است تا وجود را عرضی خارجی تلقی کنند. در این تلقی از رابطة وجود و ماهیت که آن را «استعارة ذهنی باربری» نامیدهاند، این رابطه همچون سایر ترکیبات رایج در فلسفة ارسطویی، رابطه «موضوع» و «عرض» است. درمقابل، ناقدان این دیدگاه با توجه به محذوراتی که این نوع نگرش ایجاد میکند، قائل به «زیادت ذهنی وجود بر ماهیت» شدهاند. براساس دیدگاه زیادت ذهنی، وجود معقول ثانی منطقی است و در خارج هیچ مصداقی ندارد، اما در اثر نوآوریهای سهروردی در فلسفه، ملاصدرا نگرش دیگری را درخصوص وجود، و رابطة میان وجود و ماهیت بیان کرده است. ملاصدرا اوصافی را که سهروردی از طریق نور محسوس به نور حقیقی نگاشت کرده بود، به وجود نگاشت میکند؛ ازاینرو از دیدگاه او وجود و ماهیت به «حد و محدود» شبیه شده است و مجدداً نظریة زیادت خارجی در قالب جدیدی مطرح میشود که در آن اشکالات زیادت خارجی مشائی مرتفع میشود. این قرائت جدید، که از استعارة ذهنی «وجود نور است» حاصل شده، در این تحقیق زیادت خارجی متافیزیکی نامیده شده است. پس بر این اساس میتوان گفت سه قرائت تاریخی «زیادت خارجی وجود»(مشائی)، «زیادت ذهنی وجود» و «زیادت خارجی متافیزیکی وجود»، حاصل دو استعارة ذهنی درخصوص رابطة وجود و ماهیت است که نگارندة مقاله، استعارة نخست را «استعارة باربری» نامیده، و استعاره دوم نیز در ادبیات فلسفی به «استعارة نور» مشهور شده است.
کلید واژگان
زیادت وجوداستعارة مفهومی
ملاصدرا
شیخ اشراق
فلسفة مشاء
وجود
ماهیت
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq
سازمان پدید آورنده
استاد گروه فلسفه اسلامی و کلام، دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایرانگروه فلسفه اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
عضو هیأت علمی و مربی گروه معارف دانشکده عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین
شاپا
2538-52752538-5267



