نظریه علّیت فاعلی ابن سینا و فعل الهی خاص
(ندگان)پدیدآور
یغمائی, ابوترابنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ابنسینا نظریه علیت خود را، که شامل تعریف علیت فاعلی، مادی، صوری و غایی میشود، در هر دو نظام فلسفیِ طبیعی و الهیاتی ارائه میکند. از پرسشهای پیشرو پیرامون نظریه علیت ابن سینا، نسبت علت فاعلی در طبیعیات (علّت فاعلی طبیعی) با علت فاعلی در الهیات (علّت فاعلی متافیزیکی) است. بهنحو مشخص، این پرسش قابل بررسی است که آیا تعریف علیت فاعلی متافیزیکی بر مفهوم علت فاعلی طبیعی هم صدق میکند؟ این مقاله درصدد اثبات آن است که علت فاعلی طبیعی، وجودبخش است و در نتیجه تعریف علت فاعلی متافیزیکی مشمول آن میشود. در تبیین این مطلب از تعریف ابنسینا برای علت فاعلی استفاده خواهد شد که مطابق آن، علت فاعلی بواسطه علت صوری وجود را اعطا میکند. با این حال، این پرسش پیش میآید که اگر علل فاعلی طبیعی در رخ دادن رویدادهای طبیعی وجودبخش باشند، نقش فاعلیت الهی چگونه خواهد بود؟ این مقاله میکوشد نشان دهد وجودبخشی علل فاعلی طبیعی با فاعلیت خاص خداوند در بوجود آمدن موجودات طبیعی، سازگار و قابل جمع است. در نتیجه، نظریه علیت ابنسینا به دئیسم یا دادارگرایی نمیانجامد.
کلید واژگان
علّت فاعلی متافیزیکیعلت فاعلی طبیعی
فعل خاص الهی
دادارگرایی
ابنسینا
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2538-52752538-5267




