بررسی ریشه های نظریه فقر وجودی ممکنات در حکمت سینوی
(ندگان)پدیدآور
افراسیابی, مرضیهطالب زاده, سید حمیدنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مسأله مناط نیاز معلول به علت مشهور این است که حکمای پیش صدرایی قائل به نظریه امکان ماهوی معلول هستند، یعنی برآن اند که لااقتضائیت ماهیت معلول نسبت به وجود و عدم عامل نیازمندی معلول به علت برشمرده می شود. در مقابل، صدرالمتالهین بنابر اصل اساسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت مناط نیاز معلول به علت را در وجود ممکنات می داند نه در ماهیتشان و از این رو قائل به نظریه فقر وجودی است. با بررسی های بیشتر و پیگیری ریشه های این نظریه در برخی از آثار ابن سینا می توان گفت وی نیز به نظریه فقر وجودی توجه داشته است. ابن سینا با فاصله گرفتن آشکار از سنت ارسطویی در باب مسئله علیت و توجه به فاعل الهی، علت را وجود دهنده به معلول می داند و با بیانات مختلفی بیان می کند که فقر و حاجت معلول به علت در وجود آن است. از این رو ابن سینا علاوه بر نفی دیدگاه متکلمین که حدوث زمانی را مناط نیاز به علت می دانستند، نسبت به حکمای پیشین که مناط نیاز به علت را در ماهیت لااقتضای معلول می دیدند، گامی جلوتر می نهد و در بیاناتی چند به صراحت بیان می کند که عامل نیاز معلول به علت وجود تعلقی اوست که عین حقیقت معلول است. هرچند با توجه به بیانات پراکنده و مختلف ابن سینا در باب مناط نیاز معلول به علت نمی توان وی را قائل به نظریه فقر وجودی دانست، اما پیگیری نشانه های این نظریه در آثار وی بیانگر آن است که می توان او را راهگشای این نظریه بدیع صدرایی دانست.
کلید واژگان
فقر وجودیوجود رابط
امکان ماهوی
جعل
علیت
مناط نیاز معلول به علت
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه تهراندانشیار گروه فلسفه غرب دانشگاه تهران
شاپا
2538-52752538-5267




