مرور دوره 11, 36 و 37 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
درباره فلسفه و نسبت آن با علوم
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)مطالعه پیرامون فلسفه از زوایای مختلف امکانپذیر است. برخی از مهمترین پرسشها به ماهیت فلسفه و موضوع و مسائل آن مربوط میشود و برخی دیگر به رابطه میان علوم و فلسفه و شرایط رشد و تکامل آنها باز میگردد. این سؤالات را با ...
-
ماده از نگاه فیزیک و فلسفه
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)ماده مربوط به طبیعت است و در کنار پژوهشهای نظری فلاسفه، دانشمندان علوم تجربی نیز به شناخت ماده و فهم ساختار جهان طبیعت پرداختهاند. مفهوم ماده یا جسم در تاریخ تفکر بشری دچار دگرگونیهای بسیار شده و هر کدام از نظامهای فلسفی ...
-
تحویلینگری عمدهترین خطای روششناختی در پژوهش علوم
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)تعارضات ناشی از حصرگرایی و تحویلینگری در ابعاد گوناگون شناخت، مانع مهمی در دستیابی اندیشمندان به شناخت گسترده و همه جانبه بوده است. با توجه به آنکه یکی از عمدهترین موانع در فرآیند پژوهش تحویلینگری است، آسیبشناسی ...
-
مرزهای علوم و مابعدالطبیعه با دو معیار تحقیقپذیری و ابطالپذیری
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)فیلسوفان علم برای تمایز علوم تجربی از متافیزیک و شبه علم ملاکهای مختلفی ارائه میکنند. اثباتگرایان منطقی با پذیرش منطق استقرایی علم در مقام گردآوری اطلاعات بر مشاهده و استقرا تأکید دارند و در مقام داوری، اثبات قطعی ...
-
از شناخت علمی تا معرفت فلسفی
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
-
مفهومشناسی و نقش فلسفه و علم در فلسفه برای کودکان
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)واژه فلسفه که زمانی مترادف با دانش بود، اینک قلمروی محدودتری یافته است؛ اما به همان اندازه بنیادیتر و اساسیتر گردیده است. فلسفه به جهان هم چون یک کل مینگرد و ماهیت آن بر حسب شش مفهوم بیان میشود: مستقل از محتوا، عقلانیت، ...



