مرور دوره 11, 36 و 37 بر اساس تاریخ انتشار

  • درباره فلسفه و نسبت آن با علوم 

    خامنه‌ای, آیت الله سید محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
    مطالعه پیرامون فلسفه از زوایای مختلف امکان‌پذیر است. برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها به ماهیت فلسفه و موضوع و مسائل آن مربوط می‌شود   و برخی دیگر به رابطه میان علوم و فلسفه و شرایط رشد و تکامل آنها باز ‌می‌گردد. این سؤالات را با ...

  • ماده از نگاه فیزیک و فلسفه 

    سلیمانی, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
    ماده مربوط به طبیعت است و در کنار پژوهشهای نظری فلاسفه، دانشمندان علوم تجربی نیز به شناخت ماده و فهم ساختار جهان طبیعت پرداخته‌اند. مفهوم ماده یا جسم در تاریخ تفکر بشری دچار دگرگونی‌‌های بسیار شده و هر کدام از نظامهای فلسفی ...

  • تحویلی‌نگری عمده‌ترین خطای روش‌شناختی در پژوهش علوم 

    سیاری, سعیده (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
    تعارضات ناشی از حصرگرایی و تحویلی‌نگری در ابعاد گوناگون شناخت، مانع مهمی در دست‌یابی اندیشمندان به شناخت گسترده و همه جانبه بوده است. با توجه به آنکه یکی از عمده‌ترین موانع در فرآیند پژوهش تحویلی‌نگری است، آسیب‌شناسی ...

  • مرزهای علوم و مابعدالطبیعه با دو معیار تحقیق‌پذیری و ابطال‌پذیری 

    صادق‌زاده قمصری, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
    فیلسوفان علم برای تمایز علوم تجربی از متافیزیک و شبه علم ملاک‌های مختلفی ارائه می‌کنند. اثبات‌گرایان منطقی با پذیرش منطق استقرایی علم در مقام گردآوری اطلاعات بر مشاهده و استقرا تأکید دارند و در مقام داوری، اثبات قطعی ...

  • از شناخت علمی تا معرفت فلسفی 

    شهیدی, سعیده سادات (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)

  • مفهوم‌شناسی و نقش فلسفه و علم در فلسفه برای کودکان 

    امی, زهرا (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2008-02-20)
    واژه‌ فلسفه که زمانی مترادف با دانش بود، اینک قلمروی محدودتری یافته است؛ اما به همان اندازه بنیادی‌تر و اساسی‌تر گردیده است. فلسفه به جهان هم چون یک کل می‌نگرد و ماهیت آن بر حسب شش مفهوم بیان می‌شود: مستقل از محتوا، عقلانیت، ...