مرور دوره 21, شماره 58 بر اساس تاریخ انتشار

  • بررسی و سنجش نظریه علم الهی در فلسفه فارابی 

    عباس زاده, مهدی (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    فارابی در آثارش از هر سه قسم علم الهی، به تفصیل بحث کرده است. به باور او، علم خدا به ذات خویش به نحو حضوری است. علم خدا به ممکنات در مقام ذات یا پیش از خلقت، از طریق علم به صور معقول اشیا در ذات خدا و لذا به نحو صوری ارتسامی ...

  • مقایسه ی برهان تجردنفس ابن سینا و غزالی 

    سراجی پور, نسرین (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    ابن‏سینا بر مبنای مفاهیم معقول و تقسیم­ناپذیری آن، برهانی براثبات تجرد نفس ارائه داده و این برهان مورد نقد و بررسی غزالی قرار گرفته است. غزالی در کتاب کیمیای سعادت برهانی را برای اثبات تجرد نفس عرضه می‏کند که با برهان ...

  • غرض الهی از دید ابن‏ سینا و مقایسه آن با نظر متکلمان 

    کهندانی تفرشی, مهناز (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    یکی از موضوعات مهم در اندیشه اسلامی بحث غرض داشتن حق تعالی است. آیا حق تعالی در افعال خود غرض و غایتی را دنبال می‏کند یا آن­که خدا منزه از غرض و هدف است. هر یک از نحله­های فکری بنا بر خداشناسی خود موضع متفاوتی در این­باره ...

  • نقش کمالات عقلی و محوریت آن در سعادت از نگاه ابن سینا 

    صادق زاده قمصری, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    در انسان‌شناسی سینوی نفس ناطقه با ادراک موجودات به لذتی عقلی دست مییابد و از طریق شهوت، غضب، وهم و خیال هم به لذات حسی نائل میشود. سعادت انسان از حیث ذات به آن است که عالمی عقلی باشد و از حیث ارتباط با بدن، تسلط بر خویش ...

  • آگاهی مرتبه بالاتر در فلسفه ابن سینا 

    سعیدی مهر, محمد؛ صفر نوراله, اکرم (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    تبیین آگاهی از نظر ابن‏سینا با آگاهی مرتبه بالاتر میسر است. از نظر ابن‏سینا انسان به بخشی از دانسته­های خود آگاهی هوشیارانه ندارد. ناهوشیاری هم در آگاهی­های طبعی یعنی آگاهی به ذات و بدیهیات و هم در ادراکات حسی، خیالی و ...

  • تبیین ابن سینا از خوارق عادات 

    ذوالحسنی, فرزانه (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2017-12-22)
    چیستی و چگونگی خوارق عادات همواره برای بشر مطرح بوده است. ‏اندیشمندان نیز هریک به گونه‏ای این پدیده‏های شگفت انگیز را بررسی کرده‏اند. ابن‏سینا از نخستین فیلسوفان مسلمانی است که به تبیین عقلانی خوارق عادات پرداخته است. با ...