دوره 17, شماره 49
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
وضعیت طبقه بندی نفوس پس از مرگ (مقایسه دیدگاه ابن سینا و سهروردی)
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)ابن سینا و سهروردی هر کدام در آثار مختلف خویش، درباره وضعیت نفوس انسانی پس از مرگ از حیث سعادت و شقاوت به بحث پرداخته اند. در مجموع نحوه مواجهه این دو با این مسئله را از جهت صوری میتوان در دو مدل ...
-
تفوق برهان صدیقین ابنسینا بر براهین اثبات خدا
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)مفاد براهین وجودی، از تقریر آنسلم گرفته تا تقاریر متأخر آن در فلسفه اسلامی، نوعاً عبارت از استیفاء حقیقت وجود بالفعل واجبالوجود از نفس مفهوم آن است. موضوع این مقاله بررسی و نقد این براهین نیست بلکه مسئله اصلی آن است ...
-
دیدگاه سهروردی در مورد هیولای مشائی
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)ابنسینا و سهروردی به ترتیب نمایندگان بزرگ فلسفه مشاء و حکمت اشراق در تفکر اسلامی به شمار میروند. این دو بر سر مباحث مختلفی اختلافنظر دارند که یکی از آنها، نزاع ایشان بر سر «هیولای اولی» به عنوان امری فاقد فعلیت و ...
-
جایگاه مسئله اعاده معدوم در حکمت سینوی و صدرایی
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)یکی از موضوعات مهم در اندیشه اسلامی، بحث امتناع یا جواز اعاده معدوم است. حکمای اسلامی برخلاف برخی از متکلمان، بر محال بودن اعاده معدوم متفقاند. و مسأله اصلی در این مقاله آن است که به رغم اتفاق حکما بر امتناع اعاده، ...
-
تبیین عناصر منطقی ـ اخلاقی در فلسفه اجتماعی ابنسینا
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)بررسی عناصر منطقی در اخلاق اجتماعی از موضوعاتی است که ابنسینا از طریق تبیین گزارههای اخلاقی و تحلیل محتوای آن انجام داده است. وی، اجتماع را خاستگاه اخلاقیات معرفی میکند و آن را به منزله بستری که اخلاقیات از آن بر ...
-
فلسفه عبادت انسان از منظر ابن سینا
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2013-05-22)میل و گرایش انسان به عبادت، ناشی از نیاز او به معشوق حقیقی و همراه با شوقی درونی است. از سوی دیگر در متون دینی بر تکلیف بودن اعمال عبادی تصریح شده است. مسئله این است که بر اساس اندیشه ابنسینا در مورد فلسفه و حقیقت ...



