دوره 18, شماره 51
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2014-06-22)یکی از شیوههای فعال و نوین آموزش تفکر فلسفی، روش «تفکر انتقادی» است. این شیوه از ابداعات ماتیو لیپمن و ...
-
اهداف برنامه تربیتی ابن سینا
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2014-06-22)یکی از عناصر اصلی تعلیم و تربیت، هدف است. اگر تعلیم و تربیت را صیرورت و تحول انسان از وضع موجود به وضع مطلوب تعریف کنیم، بدون شک این تحول نیازمند آگاهی از هدف حرکت یا مجموعه اهدافی است که جهت و مسیر حرکت و ...
-
جایگاه معرفت شناختی عقل عملی نزد ابن سینا
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2014-06-22)ابن سینا با خارج کردن قضایای کلّیِ مربوط به عمل، از قلمرو عقل عملی، جایگاهی متفاوت برای این قوه ترسیم می کند. بیان شیخ درباره محرکه و مدرکه بودن عقل عملی متهم به تعارض است. در راستای حل این تعارض میتوان نشان ...
-
روش تفسیر نزد بوعلی سینا و مقایسة آن با ابوحامد غزالی
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2014-06-22)طریقه حکمای اسلامی در تفسیر متون وحیانی و الهی همواره با مخالفت اهل ظاهر مواجه بوده است. ابنسینا همه معارف از جمله معارف عقلی و وحیانی را افاضه عقل فعال میداند و به این ترتیب وحی و عقل را همسنخ هم میشمارد ...
-
ابنسینا و گودل: «عدم برهان بر امتناع» یا «برهان بر عدم امتناع»؟
(دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2014-06-22)گودل امکان فرضیه تعمیمیافته پیوستار را از رهگذر برهان بر عدم امتناعِ آن ثابت میکند؛ این در حالی است که بر پایه سخن ابنسینا در بند ما قبل آخرِ اشارات، عدم برهان بر امتناعِ چیزی برای اثبات امکان آن بسنده است. ...



