تأثیر نوجویی مصرف کننده بر رفتار مصرف سبز
(ندگان)پدیدآور
رجوعی, مرتضیحدادیان, علیرضااربابی یزدی, نگارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف بازاریابی سبز به عنوان زیرمجموعهای از علم بازاریابی، شناسایی و ارضای نیازها و خواستههای بشر از طریق روشهایی است که کمترین ضربه را به محیط زیست وارد میکند و این نگرانی و نیاز عمومی را تا حدودی برطرف میسازد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نوجویی مصرف کننده بر رفتار مصرف سبز خریداران دستگاههای تهویه هوا در شهر مشهد است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، خریداران دستگاههای تهویه هوا به عنوان یک محصول سبز در مشهد است. به علت نامعلوم بودن جامعهی آماری از نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و با حجم نمونه 384 استفاده شده است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه اقتباس شده جمعآوری شده و با کمک نرم افزار لیزرل و آزمون مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که نوجویی مصرف کننده بر نگرش مصرف سبز، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. این عوامل نیز بر قصد مصرف سبز و رفتار مصرف سبز تأثیر معناداری دارند. همچنین با توجه به نتایج، میتوان بیان کرد که نوجویی مصرف کننده یک پیشبینیکننده برای رفتار مصرف سبز در زمینه استفاده از دستگاههای تصفیه هوا میباشد.
کلید واژگان
بازاریابی سبزرفتار مصرف کننده
کنترل رفتاری ادراک شده
مصرفسبز
نوجویی مصرف کننده
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
شاپا
2645-386X2645-3878




