عوامل مؤثر بر ناهمسانی شناختی پس از خرید و قصد خرید مجدد مصرفکنندگان
(ندگان)پدیدآور
سبک رو, مهدیباقری قره بلاغ, هوشمندغلامی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبلور نگرش انسانها در رفتارهای آنها؛ نگاهی است که اندیشمندان رفتاری از گذشتههای دور نسبت به رفتارهای انسانی بیان نمودهاند؛ علیرغم این موضوع، برخی مطالعات تجربی و بررسی رفتارهای انسانی، نتایج متفاوتی را نشان داده و به نوعی ناهمسانی بین نگرش و رفتار اشاره کردهاند. مطالعه حاضر، درصدد بررسی عوامل مؤثر بر ناهمسانی شناختی پس از خرید و قصد خریدمجدد مصرفکنندگان نسبت به فرآوردههای لبنی کاله است. تحقیق حاضر، جهت جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی استفاده نموده است. جامعه آماری پژوهش390 نفر از مصرفکنندگان فرآوردههای لبنی کاله در شهر ارومیه میباشند که به روش نمونهگیری کوکران انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ خرید خردمندانه، تمایل به خرید تفننی و تمایل به مصرف لذتجویانه بر ناهمسانی شناختی تأثیر معکوس و معناداری داشته و بین مشارکت در محصول و نگرانی بعد از خرید با ناهمسانی شناختی تأثیر مثبت و معناداری یافت شد. همچنین این ناهمسانی شناختی بر ارزش مصرف و رضایت پیشبینی شده تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ و بین ناهمسانی شناختی بر کیفیت خدمات درک شده تأثیر معناداری یافت نشد.
کلید واژگان
ناهمسانی شناختیخرید خردمندانه
قصد خرید مجدد
شرکت کاله
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانکارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2645-386X2645-3878




