نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسم نیا عربی, نرجسfa_IR
dc.contributor.authorصفایی قادیکلایی, عبدالحمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:06:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:06:24Z
dc.date.available1399-07-09T12:06:24Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:06:24Z
dc.date.issued2019-01-21en_US
dc.date.issued1397-11-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-09en_US
dc.date.submitted1394-12-19fa_IR
dc.identifier.citationقاسم نیا عربی, نرجس, صفایی قادیکلایی, عبدالحمید. (1397). مقایسه عملکرد مدل‌های کلاسیک و هوش مصنوعی در پیش‌بینی وضعیت اعتباری مشتریان بانک. کاوش‌های مدیریت بازرگانی, 10(20), 51-69. doi: 10.29252/bar.2019.1320fa_IR
dc.identifier.issn2645-386X
dc.identifier.issn2645-3878
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/bar.2019.1320
dc.identifier.urihttp://bar.yazd.ac.ir/article_1320.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415449
dc.description.abstract<strong> </strong>در حال حاضر در نظام بانکداری، عدم بازپرداخت تسهیلات به یکی از بزرگ‌ترین مسائل تبدیل شده‌است و به‌دلیل عدم وجود یک سیستم مناسب برای تخصیص تسهیلات، بانک‌ها و موسسات مالی دچار مشکلات عدیده‌ای ازجمله افزایش حجم مطالبات معوق شده‌اند. نظر به اهمیت ریسک اعتباری، بانک‌های تجاری در سطح دنیا درگذشته اغلب از روش قضاوتی برای تعیین ریسک استفاده می‌نمودند، لکن استفاده از این روش‌ها با توجه به توان محدود انسان‌ها در تحلیل هم‌زمان فاکتورهای مختلف مؤثر بر ریسک اعتباری در مقایسه با روش‌های آماری و هم‌چنین روش‌های هوش مصنوعی از کارایی کمتری برخوردار است. به همین منظور این تحقیق درصدد است تا کارایی مدل رگرسیون لجستیک و شبکه عصبی مصنوعی را در تشخیص وضعیت اعتباری مشتریان بانک در فاصله زمانی سال 1388-1392 بسنجد. بررسی نتایج نشان داد که دقت کل مدل شبکه عصبی در داده‌های آموزش 87% و رگرسیون لجستیک 2/77% تعیین شده‌است و خطای نوع اول و دوم در شبکه عصبی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به روش دیگر کاهش یافته است. با توجه به نتایج نمی‌توان انتظار داشت مدل‌های آماری با مفروضات کلاسیک نظیر خطی بودن روابط متغیرها، بتوانند ریسک اعتباری مشتریان را به درستی ارزیابی نماید؛ از این رو بکارگیری یا تلفیق تکنیک‌های هوش مصنوعی در این مساله ضرورتا توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent372
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌های مدیریت بازرگانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Business Administration Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/bar.2019.1320
dc.subjectاعتبار سنجیfa_IR
dc.subjectشبکه عصبی مصنوعیfa_IR
dc.subjectرگرسیون لجستیکfa_IR
dc.subjectسیستم بانکیfa_IR
dc.titleمقایسه عملکرد مدل‌های کلاسیک و هوش مصنوعی در پیش‌بینی وضعیت اعتباری مشتریان بانکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه مدیریت صنعتی،دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue20
dc.citation.spage51
dc.citation.epage69


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد