تبیین الگوی خوشهبندی بازار هدف
(ندگان)پدیدآور
زارع احمدآبادی, حبیبرفیعی امام, محبوبهناصر صدرآبادی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه توانمندی سازمانها در شناسایی بازارهای هدف به کمک روشهای داده کاوی بیش از پیش افزایش یافته است. بخشبندی بازار، هدفگیری شرکتها را به سمت بازارهای مشخصتری هدایت میکنند تا ارتباط موثرتری با مشتریان صورت پذیرد. خوشهبندی یکی از پر استفادهترین و مهمترین تکنیکهای داده کاوی و شاخهای از تحلیل آماری چند متغیره بوده و روشی برای گروهبندی دادههای مشابه در خوشههای یکسان است .با بزرگتر شدن بانکهای اطلاعاتی، تلاش محققان بر روی پیدا کردن روشهای خوشهبندی کارا و مؤثر متمرکز شده است تا از این راه بتوانند زمینه تصمیمگیری سریع و منطبق با واقعیت را فراهم آورند. در این تحقیق با استفاده از الگوریتم بهینهسازی مورچگان و دادههای در دسترس به خوشهبندی بازار یک شرکت تولیدکننده کاشی در ایران پرداخته شده تا تمایزات موجود در بخشهای مختلف نمایان گردد. نتایج حاصل، نشان از دقت بالای این الگوریتم در خوشهبندی دادهها دارد. همچنین به منظور بررسی بیشتر دقت عملکرد مدل طراحی شده، نتایج آن با نتایج حاصل از بخشبندی دادهها با یک روش خوشهبندی کلاسیک دیگر –k) میانگین( مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.
کلید واژگان
بخشبندی بازارخوشهبندی بازار
الگوریتمهای فراابتکاری
الگوریتم بهینهسازی کلونی مورچگان
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزدکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشگاه علوم تحقیقات یزد
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد
شاپا
2645-386X2645-3878




