اثربخشی تبلیغات بانکی در جذب مشتری
(ندگان)پدیدآور
صنایعی, علیمحمد شفیعی, مجیدامینی ولاشانی, مائدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و نیز تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات این بانک است. در این راستا درگیریذهنی مخاطب و همچنین ویژگیهای تبلیغات مورد بررسی قرار گرفتند و از مدل آیدای ارتقاء یافته که مدلی جدید به منظور ارزیابی اثربخشی تبلیغات است استفاده شد، که شامل ابعاد توجه، علاقه، جستجو، تمایل، اقدام، دوست داشتن/ نداشتن، تسهیم کردن، عشق/ تنفر است. جامعه آماری مراجعه کنندگان به شعب بانک تجارت در شهر اصفهان است، که تبلیغات بانک تجارت را دیدهاند. تعداد اعضای نمونه، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعیین گردید. با استفاده از فرمول جدول مورگان برای انتخاب شعب (خوشهها) و تعداد 63 شعبه در شهر اصفهان، 56 شعبه به طور تصادفی ساده انتخاب شد. به دلیل استفاده از روش معادلات ساختاری و با توجه به تعداد سوالات پرسشنامه، حجم نمونهای 300 نفری برای پاسخگویی به سوالات و تخصیص به شعب انتخابی در نظر گرفته شد. پرسشنامه این پژوهش از روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی 97 درصدی برخوردار میباشد. نتایج حاکی از آن است که ویژگیهای تبلیغ تاثیر مثبت و مستقیمی بر اثربخشی تبلیغات ندارد، اما به صورت غیرمستقیم و از طریق درگیریذهنی تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی تبلیغات دارد. بعلاوه، تبلیغات این بانک اثربخشی لازم را دارا نیست و میتوان گفت که بُعد جستجو ضعیفترین بُعد و متغیرهای تسهیم اطلاعات و تجربیات، اقدام و تمایل به ترتیب دیگر ابعاد ضعیف متغیر اثربخشی تبلیغات هستند. همچنین علاقه افراد به این بانک و عشق به این برند در حد متوسط ارزیابی گردید.
کلید واژگان
تبلیغاتاثربخشی تبلیغات
مدل آیدای ارتقاءیافته
درگیری ذهنی مخاطب
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهاناستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه اصفهان
شاپا
2645-386X2645-3878




