الگوی خرید و مصرف کالاهای ایرانی مشتریان شهری و روستایی کشور
(ندگان)پدیدآور
ربیعی, علینیرومندناصرکیاده, مونانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضـــر، "بررسی مقایســـهای الگوی خرید و مصـرف کالاهای ایرانی در بین مشتریان شهـری و روستـایی" میباشد. در این پژوهـش علاوه بر مصرف (مصـرف فرهنـگی و مصرف مادی) که جـزء اولیـن متغـیرها و شاید مهمترین شاخص سنجش سبک زندگی است، فعالیت اوقات فراغت که یکی دیگر از شاخصهای سبک زندگی میباشد، با ابزار پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است و جامعه آماری مورد بررسی، کلیه شهروندان قزوینی و اهالی روستای الموت قزوین است که از میان آنها 186 نفر (92 زن و 94 مرد) به روش تصادفی انتخاب شدند. فرضیه مورد بررسی، وجود تفاوت در مصرف کالاهای ایرانی در بین زندگی شهری و روستـایی بود که پس از جـمعآوری پرسشنـامهها، دادهها استخـراج و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، یافتهها نشان میدهند، در بعضی از شاخصها (مثل: چگونگی گذران اوقات فراغت؛ معیار انتخاب و ویژگی لباس؛ استفاده از کتاب، اینترنت، ماهواره و رادیو ایرانی؛ استفاده از وسیله نقلیه) تفاوت معناداری بین مصرف کالاهای ایرانی در بین دو گروه شهر و روستا وجود دارد و در برخی دیگر از شاخصها (مثل: چگونگی تهیه لباس؛ نوع خوراک مصرفی؛ اولویتهای مراقبتی و بهداشتی؛ ملاک خرید اثاثیه منزل؛ استفاده از تلویزیون، مجله، روزنامه و رادیو خارجی ) تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نمیشود.
کلید واژگان
روستاسبک زندگی
شهر
کالای ایرانی
مصرف
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت رسانه وارتباطات، پیام نور، تهراندانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
2645-386X2645-3878




