شعار برند و قصد خرید مشتریان نظام بانکی
(ندگان)پدیدآور
زارعی, عظیم اللهملکی, مرتضیرحیمی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طی سالهای اخیر، به دلیل تشدید رقابت در صنعت بانکداری ایران، بکارگیری برنامههای تبلیغاتی اهمیت فراوانی یافته است. در این میان، شعار برند یکی از عناصر هویت بخش برند می باشد که در تبلیغات شرکتها کاربرد فراوان دارد و این مقاله تلاش کرده است تاثیرات آن را بر قصد خرید مشتریان مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران بوده اند که طی سالهای 1392-1382 افتتاح حساب کرده اند. از میان جامعه، 387 نفر با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. مدل و فرضیات پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که شعار برند با ضریب تاثیر (23/0)، اثر معناداری بر قضاوت نسبت به برند دارد. بیشترین تاثیر متغیر میانجی قضاوت نسبت به برند نیز مربوط به ریسک ادراک شده با ضریب (476/0- ) بود. تاثیر ریسک ادراک شده بر صرفه جویی در هزینه اطلاعات و قصد خرید به لحاظ آماری معنا دار نبود. بیشترین تاثیرپذیری قصد خرید هم مربوط به متغیرهای صرفه جویی در هزینه اطلاعات (68/0) بود.
کلید واژگان
شعار برندقضاوت نسبت به برند
قصد خرید
کیفیت ادراک شده
ریسک ادراک شده
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت، دانشگاه سمناناستادیار مدیریت، دانشگاه سمنان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه سمنان
شاپا
2645-386X2645-3878




