الگوی شناخت رفتار مصرف کنندگان کالاهای لوکس بر مبنای نظریات مصرف تظاهری
(ندگان)پدیدآور
بشیرپور, مهدیمحمدیان, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
علم بازاریابی شامل حوزههای متعددی میباشد که یکی از پرمخاطبترین حوزههای آن، بازاریابی برندهای لوکس است. در این تحقیق، با استفاده از مبانی نظری جامعهشناسانه، روانشناسانه، اقتصادی و بازاریابی که شامل نظریات دانشمندانی مانند وبلن، دوزنبری و مازلو میشود به بررسی رفتار مصرفکنندگان کالاهای لوکس پرداختهایم. با مطالعه پیشینه پژوهش و مبانی نظری شش اثر بهعنوان انگیزههای مصرفکنندگان کالاهای لوکس شناخته شدهاند که شامل، اثر تظاهری وبلن، اثر تقلیدی-تمایزی دوزنبری، اثر افادهای، اثر ارابهای، اثر لذتگرایی و اثر کمالگرایی هستند. برای بررسی وجود این اثرها از ابزار پرسشنامه استفاده کردیم. شیوه تحلیل آماری، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی بوده است. با مطالعه و تحلیل آماری صورت گرفته بر روی 385 نفر از مصرفکنندگان کالاهای لوکس در تهران به بررسی وجود این انگیزه در شهروندان و رتبهبندی آنها پرداخته شده است، نتایج حاکی از وجود تمامی این انگیزهها در مصرفکنندگان کالاهای لوکس است. همچنین نتیجه رتبهبندی انگیزهها نیز نشان میدهد که اثر وبلن بالاترین رتبه و اثر کمالگرایی آخرین رتبه را دارند.
کلید واژگان
مصرف تظاهریبرندهای لوکس
نظریه وبلن
بازاریابی مصرف تظاهری
شماره نشریه
99تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی/دانشگاه علامه طباطبائیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2676-75622676-735X




