• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های بازرگانی
    • دوره 13, شماره 75
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های بازرگانی
    • دوره 13, شماره 75
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی مزیت تولیدی شمش آلومینیوم ایران با روش هزینه منابع داخلی

    (ندگان)پدیدآور
    راسخی, سعیدحسینی, میرعبداله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    580.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    ترجمه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توسعه فعالیت‌های صنعتی ‌صادرات‌گرا، مستلزم شناسائی مزیت‌های نسبی ‌و ایجاد مزیت رقابتی است، تا به پشتوانه تولید کالاهای رقابت‌پذیر و مزیت‌نسبی-رقابتی، تولیدکنندگان داخلی توان رقابتی داشته باشند. نتایج محاسبه هزینه منابع داخلی برای فلز (شمش) ‌آلومینیوم، در صور قیمت بازای هر تن در چهار گزینه ممکن قیمت‌تمام شده در ایران، قیمت جهانی، قیمت سیف وارداتی و قیمت فوب صادراتی؛ و بر اساس دو حالت با احتساب برق ‌و گاز مبادله‌ای، و غیرقابل مبادله‌ای ‌و داخلی ‌و غیرقابل تجارت حاکی‌ از آن است که تولید فلز آلومینیوم در ایران در شرایط موجود مزیت تولیدی نداشته‌ و قیمت محصول حتی هزینه عوامل‌و نهاده‌های مبادله‌ای را کفاف نمی‌کند. در واقع، با احتساب برق‌ و گاز در کل هزینه غیرمبادله‌ای تولید، برای هر سه گزینه قیمتی محتمل فلز آلومینیوم، تولید هر یک دلار شمش آلومینیوم در ایران دست‌کم بیش از یک دلار هزینه تولید داخلی آن (با شرایط فعلی ضعف دانش فنی‌و بهره‌وری پایین جزئی و کلی عوامل تولید) است، مگر آنکه تحولات اصلاحی بنیادین در بهره‌وری عوامل تولید اعم از نیروی‌کار، انرژی، مواد اولیه و به طورخاص روزآمد شدن شکاف تکنولوژیکی صنعت آلومینیوم صورت پذیرد.
    کلید واژگان
    مزیت نسبی / مزیت رقابتی / آلومینیوم

    شماره نشریه
    75
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
    دانشجوی دکترای اقتصاد بین‌الملل دانشگاه مازندران و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

    شاپا
    2676-7562
    2676-735X
    URI
    http://barresybazargani.itsr.ir/article_22269.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415138

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب