نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T12:05:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:05:16Z
dc.date.available1399-07-09T12:05:16Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:05:16Z
dc.date.issued2013-12-22en_US
dc.date.issued1392-10-01fa_IR
dc.date.submitted2015-08-16en_US
dc.date.submitted1394-05-25fa_IR
dc.identifier.citation(1392). تحولات ساختار بازار جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای ایران. بررسی‌های بازرگانی, 11(62), 87-106.fa_IR
dc.identifier.issn2676-7562
dc.identifier.issn2676-735X
dc.identifier.urihttp://barresybazargani.itsr.ir/article_13973.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415071
dc.description.abstractمقاله حاضر با هدف تعیین نوع ساختار تولید و تجارت جهانی‌ و ساختار صادرات خرمای ایران ‌و شناسایی بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران طی دوره 2010-1989 تدوین یافته است. نتایج حاصل از مقاله نشان می‌دهد که ساختار تولید جهانی خرما با انحصار چندجانبه با نوساناتی در طی دوره 2010-1989 مواجه بوده و سهم ایران از تولید جهانی تا سال 2000 رو به افزایش بوده و در مقابل سهم تولید عراق کاهش یافته است. اما در سال‌های 2010-2000 عربستان با پیشی‌گرفتن از ایران، بعد از مصر بزرگترین رقیب ایران در تولید جهانی خرما است. ساختار تجارت جهانی خرما گویای آن است که ساختار صادرات جهانی خرما از انحصار چندجانبه بسته به انحصار چندجانبه باز تغییر یافته ‌و از قدرت انحصاری صادرکنندگان اصلی جهانی کاسته شده ‌‌و در مقابل ساختار واردات جهانی خرما از انحصار چندجانبه پیروی ‌کرده و بر قدرت انحصاری واردکنندگان جهانی خرما افزوده شده است. مقایسه ساختار صادرات ‌و واردات‌ جهانی ‌خرما نشان ‌می‌دهد که انحصار از آنِ خریداران (واردکنندگان)‌ خرما است تا صادرکنندگان آن. مطالعه ساختار صادرات خرمای ایران گویای آن است که واردکنندگان خرما از ایران از ثبات نسبی برخوردار نبوده‌اند و طی سال‌های 68-1358 پیوسته از قدرت چانه‌زنی ایران در بازار صادرات خرما کاسته شده، اما در سال‌های 90-1368با ورود تعداد زیادی‌ کشور به جمع واردکنندگان از قدرت انحصاری واردکنندگان خرما از ایران کاسته شده است لکن همچنان از وضعیت مطلوب فاصله است‌ و غالباً عمده واردکنندگان خرما از ایران، کشورهایی هستندکه به صادرات مجدد آن اقدام می‌کنند. مضافاً، 20 کشوری که ویژگی‌های بازار هدف خرمای ایران را دارند، به‌ عنوان بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران معرفی شده‌ است.fa_IR
dc.format.extent731
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیfa_IR
dc.relation.ispartofبررسی‌های بازرگانیfa_IR
dc.subjectتولید / تجارت / واردات / صادرات / ساختار بازار / بازارهای هدف / خرما / ایران و جهانfa_IR
dc.titleتحولات ساختار بازار جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمیfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue62
dc.citation.spage87
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد