• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های بازرگانی
    • دوره 12, شماره 65
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های بازرگانی
    • دوره 12, شماره 65
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحولات شمال آفریقا و فرصت‌های تجاری ایران(تعیین کالاهای درخواستی ایران برای کاهش تعرفه در صورت برقراری تجارت ترجیحی)

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    241.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بسیاری از صاحبنظران، تجارت خارجی را موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی لقب داده‌اند. این باور سبب شده ‌است که در دهه‌های اخیر، کشورهای مختلف به دنبال دستیابی بیشتر به بازار سایر کشورها باشند. ایران نیز در تلاش برای افزودن سهم خود از تجارت جهانی بوده ‌است. برقراری همپیوندی‌‌های اقتصادی و تجاری جدید و ورود به بازارهای نو می‌تواند برای دستیابی ایران به‌این هدف بسیار موثر واقع شود. بازار آفریقا از جمله فرصت‌هایی است که ایران می‌تواند حضور در آن را تجربه نماید. ضمن آنکه جنبش‌های مردمی و تحولات سیاسی در کشورهای تونس، مصر و لیبی روابط قدرت در این کشورها را دچار تحول کرده و ایران نیز می‌تواند در چارچوب فرصت‌های تازه، منافع اقتصادی و تجاری خود در این منطقه را بهبود بخشد. برقراری موافقت‌نامه تجارت‌ترجیحی یکی از متداولترین راهکارهایی است که کشورها به منظور گسترش روابط تجاری بین خود از آن بهره می‌گیرند. ایران نیز می‌تواند برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با این کشورها از چنین موافقت‌نامه‌هایی بهره گیرد. هدف این مقاله ارائه فهرست‌ کالاهایی است که ایران در صورت انعقاد موافقت‌نامه ترجیحات تجاری دوجانبه می‌تواند در ارتباط با آنها از کشور مقابل (مصر، تونس و لیبی) تعرفه ترجیحی دریافت کند. نتایج حاصل از ارائه فهرست‌ها نشان می‌دهد که ایران می‌تواند از کشورهای مصر، لیبی و تونس به ترتیب در ارتباط با 407، 323 و 322 قلم کالا تعرفه ترجیحی دریافت نماید.
    کلید واژگان
    تجارت دوجانبه / ترجیحات تجاری / پتانسیل صادراتی / مزیت نسبی

    شماره نشریه
    65
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

    شاپا
    2676-7562
    2676-735X
    URI
    http://barresybazargani.itsr.ir/article_13928.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415045

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب