عوامل موثر بر خصومت پایدار و موقت مصرف کنندگان ایرانی در قبال کشورهای عربی و پیامد آن بر قضاوت نسبت به کیفیت و تمایل به خرید محصولات خارجی
(ندگان)پدیدآور
شاهنگیان, بهنامعبدالوند, محمد علیخون سیاوش, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خصومت مصرف کننده مفهومی مفید جهت درک واکنش نسبت به محصولات کشورهای خارجی در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. پژوهش حاضر تاثیر خصوصیات اجتماعی نظیر تعصب، میهن پرستی و محافظه کاری بر بروز خصومت مصرفکنندگان ایرانی و همچنین پیامدهای آن در قبال محصولات منتسب به کشورهای عربی را بررسی مینماید. انتخاب روابط بین ایران و اعراب به دلیل وجود روابط پرتنش تاریخی و منازعات اقتصادی و سیاسی جاری ، باعث شده است برخلاف اکثر پژوهشهای قبلی بتوان هم خصومت پایدار و هم موقت را در یک مدل بررسی نمود. جامعه آماری مصرفکنندگان ایرانی میباشند که از میانشان نمونهای تصادفی به حجم 417 در شهرستان اصفهان انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده و با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری فرضیهها بررسی شدهاند. نتایج حاکی از آن است هرچند خصومت مصرف کنندگان ایرانی تاثیری بر قضاوتشان نسبت به کیفیت محصولات عربی ندارد اما میتواند میزان تمایل آنها به خرید را کاهش دهد. همچنین خصومت ناشی از رخدادهای جاری بیش از خصومت برخاسته از تنازعات تاریخی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر میگذارد. تعصب، محافظهکاری و میهنپرستی نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار بر خصومت مصرف کنندگان ایرانی تائید شدهاند. در بخش آخر مقاله براساس یافتهها، پیشنهاداتی برای مدیران و پژوهشگران ارائه شده است.
کلید واژگان
خصومت مصرف کنندهتمایل به خرید محصولات خارجی
قضاوت نسبت به کیفیت محصول
تعصب
میهن پرستی
محافظه کاری
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
استادیار، گروه ریاضی و آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
شاپا
2252-01042383-2991




