تاثیر ادراک از ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت و ابقاء مشتری
(ندگان)پدیدآور
رحمتی غفرانی, یلدادل افروز, نرگسشعبانی, میترانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مشتریان راضی به عنوان یکی از الزامات بازاریابی موفق محسوب میشوند. مدیران شرکتها میدانند که رضایت مشتریان نتایجی همچون نگرش مثبت به برند، تبلیغات شفاهی مثبت، وفاداری و ابقاء مشتریان را به دنبال دارد. افراد برای انتخاب سازمان تامین کننده نیازهایشان، معیارهای مختلفی را مد نظر قرار میدهند. یکی از این معیارها میتواند مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت در غالب 4 بعد مسئولیت خیرخواهانه، اخلاقی، قانونی و اقتصادی بر رضایت و ابقاء مشتریان است. برای این منظور داده ها از 384 نفر از مشتریان شرکت ایران خودرو در استان گیلان با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است.برای تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها حاکی از این است که از ابعاد مسئولیت اجتماعی، تاثیر ادراک از مسئولیت خیرخواهانه و قانونی بر ایجاد رضایت تایید شده است. و براساس داده ها، تاثیر ادراک از مسئولیت اخلاقی و اقتصادی بر رضایت مورد تایید قرار نگرفته است. همچنین بیشترین تاثیر مربوط به رابطه ادراک از مسئولیت خیرخواهانه بر رضایت مشتریان می باشد. به علاوه تاثیر رضایت بر ابقا مشتری نیز مورد تایید قرار گرفته است. این یافته ها به بازاریابان برای طراحی استراتژی های بازاریابی اجتماعی کمک میکند.
کلید واژگان
مسئولیت اخلاقیمسئولیت اقتصادی
مسئولیت قانونی
مسئولیت خیرخواهانه
ابقاء مشتری
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت،ایراناستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودبار، ایران
شاپا
2252-01042383-2991
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان
پدیدآور نامشخص (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)این مقاله، با هدف «بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان و عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر آن» تدوین شده است. چارچوب نظری مقاله با رویکرد تلفیقی، و با استفاده از نظریههای وبر، دورکیم، پارسونز، بوردیو و رس تدوین شده است. ...
-
خصوصیسازی مسئولیت در جبران خسارات زیستمحیطی؛ گذار از مسئولیت بینالمللی دولت به مسئولیت متصدیان خصوصی فعالیتهای خطرناک
مشهدی, علی؛ شاه حسینی, عطیه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2017-06-22)مطابق با رویکرد سنتی حقوق عمومی، عمدتاً مسئولیت بینالمللی ناشی از خسارات زیستمحیطی بر عهدۀ دولتها قرار میگرفت. لیکن از آنجا که برخی از خسارات زیستمحیطی ناشی از فعالیت بخش خصوصی است، محدود کردن مسئولیت بینالمللی ...
-
مسئولیت قهری و قراردادی: تفاوتها و کارکردها
صفری, محسن؛ پاک طینت, حسن (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2010-12-22)هرگاه فردی متعهد به جبران خسارت وارده به دیگری شود، گفته می شود که در برابر وی "مسئولیت مدنی" دارد. با تحقق شرایط مسئولیت- فعل زیانبار، ورود ضرر، رابطه سببیت، تقصیر- رابطه دینی ویژه بین عامل ورود زیان و زیان دیده بوجود می ...




