رتبهبندی ارزش ویژه برند، مبتنی بر بیمقیاسسازی فازی و راهبرد سرمایهگذاری همزمان و آتی: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
عبدالباقی عطاآبادی, عبدالمجیدجعفرنیا, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، رتبهبندی ارزش ویژه برند شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس شاخصهای مالی و با استفاده از روش بیمقیاسسازی فازی، به منظور ارایه راهبرد سرمایهگذاری است. بنابراین در این پژوهش پس از حذف سیستماتیک شرکتهای فاقد مولفههای لازم ارزشگذاری برند، نمونهای شامل 268 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1386 تا 1395 انتخاب گردیده و ارزش ویژه برند بر اساس روش داموداران، کیو توبین، هولیهان، ارزش بازار و میانگین سود، محاسبه و بر مبنای مقایسه با استاندارد صنعت به روش بیمقیاسسازی فازی امتیازبندی گردید و سپس عملکرد همزمان و آتی پرتفوی برندهای قوی و ضعیف مورد مقایسه قرار گرفت. نهایتاً با استفاده از رگرسیون دادههای تابلویی، به تحلیل روابط بین متغیرها پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد برندهای قویتر، از عملکرد همزمان بالاتری نسبت به برندهای ضعیفتر برخوردارند، درحالیکه رابطه قدرت برند و عملکرد آتی معکوس است. همچنین نتایج، وجود رابطهی مثبت و معنادار ارزش برند با بازده همزمان و رابطهای معکوس با بازده آتی را نشان داد.
کلید واژگان
برند- ارزش ویژه برند- رتبهبندی برند- پرتفوی سرمایهگذاری- بازدهشماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
مدیریت، دانشکده صنایع و مدیریت ، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرودمدیریت، دانشگاه شیخ بهایی
شاپا
2345-32222538-1482




