شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی
(ندگان)پدیدآور
سلیمی فرد, خداکرمپوردهقان, عادلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلفن همراه، کانال جدیدی برای فعالیتهای بازاریابی فراهم آورده و امکان برقراری ارتباط با مشتری در هر زمان و مکانی را فراهم ساخته است. با توجه به کاربردهای فراوان و گستردهی تلفن همراه، شناخت عوامل موثر بر نگرش مشتریان نسبت به استفاده از این ابزار نوین تبلیغاتی ضروری به نظر میرسد. هدف اصلی این پژوهش نیز شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، از دیدگاه متخصصان و خبرگان میباشد. نتایج این پژوهش هر یک از معیارها و مولفههای تاثیرگذار در نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را رتبهبندی میکند؛ که این رتبهبندی، به نوبه خود میتواند پارهای از مشکلات موجود در نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را حل کرده و به مدیران در راستای نیل به تجارت همراه، کمک کند. از آنجا که برای سنجش متغیرهای گفتاری، نظریه فازی در مقابل نظریه منطقی، رویکردی مناسبتر میباشد، این پژوهش با به کارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی، عوامل و مولفههای موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی را بررسی و اولویتبندی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان مولفههای موثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، مولفههای «نگرش کلی نسبت به تبلیغات»، «سطح دانش» و «ارزشمندی»، بهترتیب دارای بیشترین اهمیت؛ و مولفههای «زمان ارایه» و «گروههای مرجع»، دارای کمترین اهمیت در تاثیرگذاری بر نگرش افراد نسبت به تبلیغات موبایلی میباشند.
کلید واژگان
: تبلیغات موبایلیبازاریابی
تحلیل سلسلهمراتبی فازی
عوامل فردی
عوامل مربوط به پیام
عوامل مربوط به محیط اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهرکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
شاپا
2345-32222538-1482




