مدلی برای برندسازی شهری در ایران براساس نظریهی دادهبنیاد
(ندگان)پدیدآور
روستا, احمدقره چه, منیژهحمیدی زاده, محمد رضامحمدی فر, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برندسازی شهری تلاشبرایطراحی،شکلدهیویاتغییرتصاویرذهنیمخاطباناست که با تمرکز بر جذابیتها و پتانسیلهای منحصربهفرد یک شهر، امکان ارزشآفرینی برای داراییهای مشهود و نامشهود شهرها را فراهم میسازد. این مقاله برگرفته از پژوهشی است که به ارایه مدلی بومی برای برندسازی شهری بر اساس نظریهی دادهبنیاد میپردازد. برای طراحی مدل، پس از تحلیل محتوای متون و بررسی تجربیات برندسازی در چند شهر دنیا؛ با مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند با نمونه 18 نفری متشکل از خبرگان حوزههای مختلف بازاریابی، مدیریت شهری، اقتصاد و گردشگری، به بررسی ابعاد و بومیسازی این پدیده پرداخته شده است. بهصورت خلاصه نتایج این مطالعه نشان داده که فرآیند برندسازی شهری، موضوعی پیچیده و چندبُعدی است که گروههای زیادی از فعالان با اهداف و منافع مختلف در آن نقش دارند؛ همچنین نتایج چندگانهایدر حوزههای مختلف اقتصادی (مانند افزایش درآمد، رونق فضای کسبوکار، توسعه گردشگری، تمایل به سرمایهگذاری) و اثرات اجتماعی (مانند افزایش رضایت، بهبود نفوذ شهر، ایجاد تصویر مطلوب و...)،بهعنوان پیامدها، در امر برندسازی شهری قابل طرح میباشند
کلید واژگان
برند شهریگردشگری شهری
بازاریابی مکان
مدیریت شهری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده مدیریت وحسابداریدانشیار،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده مدیریت وحسابداری
استاد،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده مدیریت وحسابداری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2345-32222538-1482




