بررسی تاثیر شخصیت برند و پیشبرد فروش ادراکی، بر ارزش ویژه برند و نقش تعدیلگر قومیت
(ندگان)پدیدآور
درزیان عزیزی, عبدالهادیحسین زاده, علی حسینخبیر, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه ارزش ویژه برند، به عنوان یک اولویت برای صاحبان برند و به عنوان یک شاخص مناسب برای ارزیابی میزان بهرهوری فعالیتهای بازاریابی در نظر گرفته میشود؛ از این رو، این سوال مطرح میشود که چه فعالیتهای بازاریابی، ارزش ویژه برند را ارتقا میبخشند؟ پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-علّی، به منظور بررسی تاثیر پیشبرد فروش و شخصیت برند بر ارزش ویژهی برند، با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر قومیت، انجام گرفته است. با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی بر مبنای جنسیت، نمونهای به حجم 410 نفر انتخاب شد و متغیرهای پژوهشی برای دو اپراتور تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول) به وسیله یک پرسشنامهی معتبر و پایا مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس، نشان داد که شخصیت برند، بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبتی دارد؛ پیشبرد فروش، بر ارزش ویژه برند تاثیر منفی میگذارد؛ و در این میان، ارزش ویژه برند، بیشتر متاثر از شخصیت برند میباشد. همچنین بُعد ارزش دریافتشده ارزش ویژه برند، نسبت به دیگر ابعاد آن، قویترین پیشبینیکننده و بُعد سادگی شخصیت برند نیز قویترین پیشبینیکنندهی متغیر شخصیت برند بود. نقش تعدیلکنندهی قومیت، در این رابطه تایید نشدکنند
کلید واژگان
ارزش ویژه برندشخصیت برند
پیشبرد فروش
قومیت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت،دانشگاه شهید چمراندانشیار گروه جامعه شناسی ،دانشگاه شهید چمران
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ،واحدعلوم وتحقیقات خوزستان
شاپا
2345-32222538-1482




