جنگ رسانهای در مناقشه روسیه و گرجستان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نزاع میان روسیه و گرجستان در منطقه استیا در آگوست 2008، از نظر گفتمان رسانهای و عملیات روانی، بیان کننده دو بینش رسانهای است. اولی مبتنی بر«متقاعدسازی» هدفمند و جهتگیری شده برای مدیریت افکار عمومی است که پیشینه آن بر دستاوردهای مراکز پژوهشی و تجربیات کارشناسان غربی عملیات روانی در چند دهه اخیر استوار میباشد و به عنوان حامی گرجستان در مقابل روسیه عمل میکند. تفکر دوم، ریشه در نظام ارتباطی و رسانهای با ساختار کاملاً دولتی، یکسویه و غیرپویاست که به صورت تک بعدی مدیریت میشود و از قدرت جریان سازی منعطف و اقتضاگرا برخوردار نیست این بینش همچنان تحت تأثیر فرهنگ رسانهای به جای مانده نظام کمونیسم است و مانع از آن میشود تا روسیه در فرآیند تولید، پردازش و توزیع پیام و تحلیل آثار آن متناسب با عصر نوین رسانهای و در یک جنگ اطلاعاتی، اقدام کند.
کلید واژگان
رسانهجنگ رسانهای
عملیات روانی
روسیه
گرجستان
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2008-11-211387-09-01