نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorماردپور, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorجهانبخش گنجه, سحرfa_IR
dc.contributor.authorحسینی نیک, سلیمانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:55:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:55:49Z
dc.date.available1399-07-09T11:55:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:55:49Z
dc.date.issued2011-05-22en_US
dc.date.issued1390-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationماردپور, علیرضا, جهانبخش گنجه, سحر, حسینی نیک, سلیمان. (1390). میزان اثر بخشی روش‌های ایمن سازی روانی و حساسیت زدایی منظم و روش ترکیبی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پسر. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 1(1), 59-72.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7642
dc.identifier.issn2345-3524
dc.identifier.urihttp://cbs.ui.ac.ir/article_17280.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411875
dc.description.abstractهدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی سه روش حساسیت زدایی منظم، ایمن سازی روانی و ترکیبی از هر دو روش در کاهش اضطراب امتحان، افزایش عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی در دانشجویان پسر مبتلا به اضطراب امتحان بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد واحد دهدشت در سال تحصیلی 90-1389بودند که در پیش آزمون نمره بالا گرفتند و دارای اضطراب امتحان بودند. از آنجایی که مجموع دانشجویان پسر در این برهه زمانی 3000 نفر بودند، بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه مورد بررسی 341 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و از میان آنان 80 نفر، که مطابق پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر مبتلا به اضطراب امتحان بودند، در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر (1980)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) و معدل دانشجویان که به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره داده ‌ها نشان داد که هر سه روش آموزشی در کاهش اضطراب امتحان (0001/0 < P ، 269/6= F )، افزایش عملکرد تحصیلی(001/0 < ,P 374/6= F ) و خودکارآمدی(019/0 < p ، 536/3= F ) دانشجویان مؤثر بوده اند. همچنین، نتایج حاکی از این بود که روش درمانی حساسیت زدایی منظم و ایمن سازی روانی به تنهایی از روش ترکیبی اثر بخشی کمتری داشته اند.fa_IR
dc.format.extent166
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های علوم شناختی و رفتاریfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Cognitive and Behavioral Sciencesen_US
dc.subjectاضطراب امتحانfa_IR
dc.subjectحساسیت زدایی منظمfa_IR
dc.subjectایمن سازی در مقابل استرسfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.titleمیزان اثر بخشی روش‌های ایمن سازی روانی و حساسیت زدایی منظم و روش ترکیبی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پسرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشتfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage59
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد