ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی آزمون بشرا (سنجش بازداری شناختی)
(ندگان)پدیدآور
رفیع خواه, محسنارجمندنیا, علی اکبرمهاجرانی, محمدنوده ئی, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازداری شناختی به عنوان یکی از مؤلفههای کارکردهای اجرایی نقش مهمی در زندگی ما ایفا میکند. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون جدیدی به نام آزمون بشرا برای سنجش بازداری شناختی و کنترل تکانه بود. نمونۀ پژوهش شامل 225 دانشآموز در مقطع ابتدایی (117 دختر و 108 پسر) است که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج بازآزمایی پایایی(پس از دو هفته) نشان داد که آزمون بازاری شناختی از ضریب پایایی مناسبی برخوردار است. ضریب پایایی محاسبه شده برای نمره تداخل 74/0 و برای زمان 84/0 به دست آمد (001/0>p). علاوه بر این، همبستگی بین آزمون بشرا و آزمون استروپ رنگ-کلمه در حد متوسط بود. ضریب همبستگی برای نمره تداخل 48/0 و برای زمان 42/0 محاسبه شد (001/0>p). همچنین بررسی نمودار ستونی برای نمرات زمان و تداخل بیانگر نرمال بودن تقریبی آن بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آزمون بشرا از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است و میتواند ابزار مناسبی برای اندازهگیری بازداری شناختی و کنترل تکانه در افراد باشد.p). علاوه بر این، همبستگی بین آزمون بشرا و آزمون استروپ رنگ-کلمه در حد متوسط بود. ضریب همبستگی برای نمره تداخل 48/0 و برای زمان 42/0 محاسبه شد (001/0>p). همچنین بررسی نمودار ستونی برای نمرات زمان و تداخل بیانگر نرمال بودن تقریبی آن بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آزمون بشرا از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است و میتواند ابزار مناسبی برای اندازهگیری بازداری شناختی و کنترل تکانه در افراد باشد.p). همچنین بررسی نمودار ستونی برای نمرات زمان و تداخل بیانگر نرمال بودن تقریبی آن بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آزمون بشرا از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است و میتواند ابزار مناسبی برای اندازهگیری بازداری شناختی و کنترل تکانه در افراد باشد.
کلید واژگان
بازداری شناختیکنترل تکانه
اعتباریابی
آزمون روانی
دانش آموزان ابتدایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهراندانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
شاپا
2251-76422345-3524




