اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدعباسی, مسلمبگیان کولهمرز, محمدجوادرضاییفرد, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانشآموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بعد از شناسایی بهوسیله آزمون ریاضی کیمت (1988) و انجام مصاحبه بالینی ساختار یافته بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (کنترل تکانه و توجه) و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007)، تکانشگری بارات (1994)، آزمون ریاضی کیمت (1988) و حواسپرتی تولوز ـ پیرون (1986) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد آموزش برنامههای کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی تأثیر دارد (001/0≥P)؛ به این صورت که به کاهش هیجانهای منفی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی منجر میشود. بنابر یافتههای این مطالعه، آموزش مهارتهای کنترل تکانه و توجه به دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی باعث کاهش تکانشگری و حواسپرتی میشود و میتوان از این آموزشها به عنوان روشهای مداخلهای مناسب سود جست.
کلید واژگان
آموزش کنترل تکانهآموزش توجه
پردازش هیجانی
تکانشوری
حواسپرتی
دانشآموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراناستادیار روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
مربی روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان اقلید، اقلید، ایران
شاپا
2251-76422345-3524




