رابطه اسنادهای علَی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت
(ندگان)پدیدآور
کارشکی, حسینمحمدتقی زاده, نسرینمیری, صادقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سبکهای اسنادی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عملکردها و فرآیندهای روانی و تربیتی دانشجویان محسوب میشود. توجیه این نقش از طریق فرآیندهای روانی مختلفی صورت میگیرد که یکی از آنها اهداف پیشرفت است. اهداف پیشرفت میتواند به عنوان میانجی در رابطه با سبک اسناد و اضطراب امتحان نقش ایفا کند. از این رو هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای اضطراب امتحان براساس متغیرهای سبک اسناد و اهداف پیشرفت میباشد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی به روش تحلیل معادلات ساختاری است. آزمودنیهای این پژوهش 259 دانشجوی کارشناسی بودند که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبک اسناد، اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت جمعآوری شدند. از آزمونهای آماری همبستگی و الگوی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق نرمافزارSPSS20 و LISREL8.53 تحلیل شدند. براساس یافتههای پژوهش، اهداف پیشرفت پیشبین اضطراب امتحان (001/0 p
کلید واژگان
اهداف پیشرفتسبک اسناد
اضطراب امتحان
تخصصی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
شاپا
2251-76422345-3524




