تأثیر تعهد دینی، دلبستگی دینی و همدلی بر پرخاشگری در بین دانشآموزان مقطع دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
فرحان فر, محبوبهنادی, محمد علیمولوی, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری است، که همدلی نیز به عنوان متغیر واسطهای در نظر گرفته شده است. روش پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دوره دبیرستان شهر اصفهان تشکیل میدهند. نمونه آماری شامل 321 دانشآموز دبیرستانی است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری راین (2006)، تعهد دینی ورتینگتون (2003)، دلبستگی دینی هیل و هود (1999)، همدلی دیوید (1983) و پرسشنامه جمعیتشناختی محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم تعهد دینی بر همدلی 07/0 و اثر مستقیم دلبستگی دینی بر همدلی 25/0است (01/0≥p) و اثر مستقیم همدلی بر پرخاشگری 33/0- است (01/0≥p)؛ در حالیکه اثر غیرمستقیم تعهد دینی بر پرخاشگری 0231/0- و اثر غیرمستقیم دلبستگی دینی بر پرخاشگری 74/21 است که نشاندهنده رابطه معکوس بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری بود و یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل با دادهها برازش دارد؛ هر چند تأثیر تعهد دینی بر همدلی تأیید نشد.
کلید واژگان
تعهد دینیدلبستگی دینی
پرخاشگری
همدلی
نوجوانان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایراناستادیار مدیریت و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، خوراسگان، ایران
استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2251-76422345-3524




