• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تعهد دینی، دلبستگی دینی و همدلی بر پرخاشگری در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان

    (ندگان)پدیدآور
    فرحان فر, محبوبهنادی, محمد علیمولوی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.235 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش، بررسی رابطه بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری است، که همدلی نیز به عنوان متغیر واسطه‌ای در نظر گرفته شده است. روش پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان دوره دبیرستان شهر اصفهان تشکیل می‌دهند. نمونه آماری شامل 321 دانش‌آموز دبیرستانی است که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری راین (2006)، تعهد دینی ورتینگتون (2003)، دلبستگی دینی هیل و هود (1999)، همدلی دیوید (1983) و پرسشنامه جمعیت‌شناختی محقق ساخته جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم تعهد دینی بر همدلی 07/0 و اثر مستقیم دلبستگی دینی بر همدلی 25/0است (01/0≥p) و اثر مستقیم همدلی بر پرخاشگری 33/0- است (01/0≥p)؛ در حالی‌که اثر غیرمستقیم تعهد دینی بر پرخاشگری 0231/0- و اثر غیرمستقیم دلبستگی دینی بر پرخاشگری 74/21 است که نشان‌دهنده رابطه معکوس بین تعهد دینی و دلبستگی دینی با پرخاشگری بود و یافته‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل با داده‌ها برازش دارد؛ هر چند تأثیر تعهد دینی بر همدلی تأیید نشد.  
    کلید واژگان
    تعهد دینی
    دلبستگی دینی
    پرخاشگری
    همدلی
    نوجوانان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران
    استادیار مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، خوراسگان، ایران
    استاد روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2251-7642
    2345-3524
    URI
    http://cbs.ui.ac.ir/article_17350.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411808

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب