| dc.contributor.author | خدادادی, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | اعتمادی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | علوی کاموسی, عزالدین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:55:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:55:34Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:55:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:55:34Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خدادادی, جواد, اعتمادی, احمد, علوی کاموسی, عزالدین. (1393). اثر بخشی گروه درمانی وجودی بر بهبود سلامت روان دانشجویان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 4(2), 119-130. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-7642 | |
| dc.identifier.issn | 2345-3524 | |
| dc.identifier.uri | http://cbs.ui.ac.ir/article_17340.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411797 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف اثربخشی رواندرمانی وجودی به شیوه گروهی بر افزایش سلامت روان دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم تهران بود که از بین آنها 20 نفر بهطور داوطلبانه انتخاب و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28) استفاده گردید. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای در فرایند گروه درمانی وجودی شرکت کرد، در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان وجودی به شیوه گروهی در افزایش سلامت روان دانشجویان مؤثر است (05/0P<). پس از کنترل اثر پیشآزمون، تاثیر درمان وجودی به شیوه گروهی بر علایم جسمانی بررسی و فرضیه اول پژوهش تایید شد (012/0 ,p<324/7= F1,18). در مرحله بعد اثربخشی درمان وجودی به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب و بیخوابی دانشجویان بررسی و فرضیه فرعی دوم پژوهش تایید شد (01/0,p<18/13= F1,18). سپس اثربخشی درمان وجودی بر بهبود عملکرد اجتماعی دانشجویان بررسی و فرضیه فرعی سوم پژوهش هم تایید شد (001/0 ,p<322/19= F1,18). و در نهایت، تاثیر درمان وجودی به شیوه گروهی بر فرضیه فرعی چهارم، کاهش افسردگی دانشجویان بررسی شد و نتایج این فرضیه را تأیید کرد (05/0 ,p<14/11=F1,18). لذا، استفاده از این روش گروه درمانی برای ارتقای سلامت روانی دانشجویان موثر توصیه میگردد.
<strong> </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 252 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Cognitive and Behavioral Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان وجودی | fa_IR |
| dc.subject | گروه درمانی | fa_IR |
| dc.subject | سلامت روانی | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی گروه درمانی وجودی بر بهبود سلامت روان دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تربیت معلم، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 119 | |
| dc.citation.epage | 130 | |