واسازی معنایی فضای درون ذهنی مشارکتکنندگان در گروههای روانشناسی عامیانه:
(ندگان)پدیدآور
توللی, زهراهاشمی, سمیهاحمدی, حبیبروحانی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
گروههای روانشناسی عامیانه سالهاست که در ایران به صورت غیر قابل انکاری رواج یافته و حتی پرفروشترین کتب سال برای سالیان متمادی مربوط به این ایده بوده است. از آنجا که بیشتر مشارکتکنندگان در این گروهها پس از اتمام دوره دچار اختلال در روابط با دیگر اعضای جامعه میشوند و با فرهنگ جمعی نمیتوانند همنوایی لازم را داشته باشند، پژوهش کیفی حاضر درصدد بوده است با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی به واسازی معنایی بین ذهنی اعضای یکی از گروهای روانشناسی عامیانه (گروه "ب") بپردازد. هدف از این پژوهش، در واقع استخراج و شناخت معنای مسلط بر اجتماع بینالاذهانی این گروه بوده است. در این راستا، با استفاده از روششناسی کیفی، روش تحقیق مردمنگاری در انجام عملیات تحقیق و روش مطالعه موردی در تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. با تحلیل دادهها، ابتدا تمهای فراوانی استخراج شد که در تحلیل نهایی این مفاهیم در زیر پنج تم اصلی شامل انسان محوری، نفی غایتگرایی، اصالت نگرش و نفی بایدها و نبایدها، احساس محوری و برخورد احساسی نسبت به ظلم قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از این واقعیت بود که عمده نیازهای مشارکتکنندگان برای شرکت در این گروه، مشکلات خانوادگی، بیهدفی، ناامیدی و اختلال در ارتباط بوده است. ویژگی اصلی و تم غالب این گروه، گذشته از در محور قرار دادن انسان و احساسات او، نفی تمامی ارزشها، باورها و باید و نبایدهای غالب است.
کلید واژگان
روانشناسی عامیانهگروه "ب"
گروه "ب"
رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی
واسازی معنایی
گروه "ب"
روش مردمنگاری و مطالعه موردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراندانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استاد جامعهشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2251-76422345-3524




