• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
    • 47.4, شماره 89
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
    • 47.4, شماره 89
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    قالب‌ تونلی سیستمی ایده‌آل برای سازه‌های بتن‌آرمه تحت زلزله‌های متوالی

    (ندگان)پدیدآور
    محسنیان, وحیدبهشتی اول, سید بهرامدربانیان, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله کامل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    وجود پتانسیل آسیب‌پذیری تحت پس­لرزه‌ها، حتی در بسیاری از ساختمان‌هایی که بر اساس آیین‌نامه‌های طراحی لرزه‌ای معتبر طراحی شده‌اند، لزوم توجه به استفاده از یک سیستم مطمئن، بخصوص در مناطق لرزه‌خیز را آشکار می‌سازد. تجارب زلزله‌های پیشین و نتایج مطالعات صورت گرفته روی سیستم قالب‌ تونلی مبین مقاومت بسیار قابل توجه این قبیل سازه‌ها در برابر زلزله‌های قوی می‌باشد. تاکنون مطالعه‌ای جهت بررسی مقاومت این سازه­ها تحت زلزله­های متوالی انجام نشده است. به نظر می‌رسد که این سیستم سازه‌ای، تحت زلزله‌های متوالی از اطمینان سلامت قابل قبولی برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی ظرفیت باقی­مانده ساختمان‌های قالب ‌تونلی آسیب‌دیده بعد از وقوع لرزش اصلی و نحوه عملکرد آنها تحت زلزله‌های متوالی حاوی لرزش اصلی و پس­لرزه بوده است. بدین منظور، بعد از اعمال لرزش اصلی معادل با زلزله طرح استاندارد 2800 ایران، ساختمان‌های آسیب‌دیده، تحت تحلیل‌های دینامیکی افزایشی ناشی از پس­لرزه­ها و بارافزون قرار گرفته‌اند. ارائه منحنی‌های شکنندگی برای سطوح مختلف خرابی به وجود آمده در المان‌های اصلی قبل و بعد از وقوع لرزش اصلی، از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. نتایج بیانگر ظرفیت و مقاومت بالای سیستم قالب ‌تونلی در زلزله‌های متوالی و تأمین سطح عملکرد قابلیت استفاده بی‌وقفه در زلزله طرح استاندارد 2800 می‌باشد. با استناد به نتایج حاصل از این مطالعه، نتیجه گردید که عدم آسیب قابل توجه تحت لرزش اصلی متناظر به خطر طراحی ساختگاه، بیشترین شانس را جهت تحمل پس­لرزه‌ها برای این سیستم نوظهور فراهم کرده است. به علاوه، مشخص شد که اجزای اصلی در این ساختمان‌ها، حتی تحت پس­لرزه‌های نسبتاً قوی نیز، با احتمال ناچیزی به سطح عملکردی نامبرده می‌رسند.
    کلید واژگان
    سیستم قالب ‌تونلی
    پس‌لرزه
    نگاشت‌های پی در پی
    تحلیل دینامیکی افزایشی
    منحنی‌های شکنندگی

    شماره نشریه
    89
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
    Dean of Faculty of Civil Engineering
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شاهرود

    شاپا
    2008-7918
    URI
    https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_7196.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411514

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب