نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتاجمیر ریاحی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorزینلیان, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorربیعی, امینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:54:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:54:38Z
dc.date.available1399-07-09T11:54:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:54:38Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-30en_US
dc.date.submitted1396-10-09fa_IR
dc.identifier.citationتاجمیر ریاحی, حسین, زینلیان, مهران, ربیعی, امین. (1396). مطالعه عددی رفتار لرزه‌ای قاب‌های فولادی سرد نورد شده با مهاربند K شکل. نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز, 473(88), 47-58.fa_IR
dc.identifier.issn2008-7918
dc.identifier.urihttps://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6909.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411503
dc.description.abstractیکی از روش‌های نوین ساختمان<sub>­</sub>سازی استفاده از فولاد سرد نورد شده به عنوان سیستم باربر سازه است. رفتار لرزه‌ای سازه‌های فولادی سرد نورد شده به میزان قابل توجهی به مشخصات لرزه‌ای سیستم باربر جانبی وابسته است. مهاربند K شکل یکی از انواع تجاری مهاربندهای ساخته شده از فولاد سرد نورد شده است. بخش عمده‌ای از سختی، مقاومت جانبی و شکل­پذیری این سیستم به جنس، ضخامت و نحوه قرارگیری این اعضا وابسته است. با این وجود سایر اعضا و پارامترهای مختلف نیز در نحوه انتقال نیروی جانبی از طبقات مختلف به فونداسیون و همچنین پارامترهای لرزه‌ای این مهاربند اثرگذار هستند. در این مقاله با استفاده از نرم‌افزار اجزاء محدود ANSYS به بررسی تأثیر بعضی از این پارامترها از جمله ضخامت مقاطع، فاصله ستونچه‌ها و نسبت ابعادی مهاربند بر سختی جانبی، ظرفیت نهایی و ضریب رفتار لرزه‌ای پرداخته شده است. برای محاسبه ضریب رفتار لرزه‌ای از روش‌های ارائه شده توسط دستور العمل‌های FEMA استفاده شده است. پس از بررسی نتایج بدست آمده مشخص شد که تغییر نسبت ابعادی بر ظرفیت نهایی و پارامترهای لرزه‌ای مهاربند K شکل تأثیری ندارد و همچنین افزایش ضخامت مقاطع باعث تغییر نوع خرابی از کمانش اعضا به کمانش موضعی اعضا در محل اتصالات می‌شود. تغییرات R برحسب تغییر ضخامت نیز روند مشخصی نداشته و محدوده‌ای بین 2/2 تا 4/3 را شامل شده است. از سوی دیگر افزایش فاصله ستونچه‌ها باعث افزایش ظرفیت مهاربندها شده ولی این روند پس از چند مرحله افزایش، تغییر کرده و باعث کاهش ظرفیت نهایی گردیده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherDean of Faculty of Civil Engineeringen_US
dc.relation.ispartofنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Civil and Environmental Engineeringen_US
dc.subjectسازه‌های فولادی سرد نورد شدهfa_IR
dc.subjectمهاربند K شکلfa_IR
dc.subjectضریب رفتار لرزه‌ایfa_IR
dc.subjectسختی جانبیfa_IR
dc.subjectظرفیت نهاییfa_IR
dc.titleمطالعه عددی رفتار لرزه‌ای قاب‌های فولادی سرد نورد شده با مهاربند K شکلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله کامل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume473
dc.citation.issue88
dc.citation.spage47
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد